Saturday, October 4, 2008

Selamat Pule anak kelate

Seawal pagi DBC 7076 telah beredar dari Alor Setar menuju ke Kelantan dalam suasana yang nyaman dan pergerakan yang amat tenang. Dengan melalui PLUS dan keluar di tol Sg Petani. Bayaran RM8.00 terpaksa dibayar untuk perjalanan yang lebih selamat dan mudah. Namun selalu juga hati tertanya, takkan selamanya tol ini akan dikenakan. Teringat 22 tahun yg lalu menaiki bas dari Mekah ke Madinah , lebuhraya empat lorong sehala sejauh 400km++ yang begitu menyenangkan pemanduan tanpa tol.

Perut yang lapar di waktu tengahari menyebabkan kami menjenguk belum rainforest resort milik emkay (empunya bukit merah laketown resort) bagi mencuba resepi si tukang masak, tapi terpaksa dibatalkan kerana nasi gorengnya rm22 sepinggan yang belum dapat membuka selera untuk makan. Akhirnya kami mengadap sepinggan nasi di batu melintang dengan kos rm 15 sahaja dan begitu enak dan menambat selera.

Jangkaan untuk sampai pada jam 2 ptg rupanya meleset. Perjalanan terganggu dengan kesesakan di simpang tanah merah yang menyebabkan kami tergendala selama 2 jam. Kami redha dan memahami masalah lebihan kereta di jalanraya. Apa yang dikesalkan adalah JPJ yang membuat sekatan di Jeli yang kami kira menghalang kelancaran pemanduan. Bukan tak setuju tapi tentu ada cara lain untuk meminta lesen memandu. Deretan sejaun 10 km hanya untuk disemak lesen adalah kurang wajar kerana musim perayaan menyebabkan jumlah kenderaan adalah terlalu banyak di atas jalan. Banyak maslah rakyat tidak selesai kalau cara ini diamalkan oleh pihak yang berkuasa.

Yang penting perjalanan sejauh 369 km dilalui dengan selamat dan syukur kepada tuhan dengan nikmat ketenangan yang dikurniakan walaupun penat memandu dan kesesakan namun tidak menjadikan aku insan yang pemarah atau perungus sebab aku tahu ini semua dugaan dan cabaran untuk meningkatkan kualiti diri kita.

Selamat kembali bertugas bagi warga kelantan esok hari kerana Allah Taala. Wassalam

1 comment:

Jubah hitam said...

Perjalanan jauh tak kurasa kerana..... balik kampung!