Monday, October 23, 2017

Travelog jantung 2

Selepas solat subuh di exit tapah, perjalanan melalui PLUS high way diteruskan. Dalam fikiran , kat mana hendak breakfast ni?  Exit seterusnya ialah Slim River. Kereta yang dipandu terus belok ke kiri dan keluar melalui tol slim river.

Sambil mengintai kedai makan aku terpandang papan tanda kampung balun. Aku pernah baca blog aku anak balun. Kebetulan ada sebuah kedai makan di tepi jalan yang dibuka. Kami singgah dan menikmati sarapan.

Selepas itu, aku minta isteriku memandu kerana rasa keletihan dan tidak cukup tidur. Baru 15 minit perjalanan tiba tiba perut ku kembung dan penuh angin sehingga menekan dada. Nasib baik ada losyen panas halia yang dibawa dari kampung. Ku sapu di perut ku dan minta isteriku berhentikan kereta di hentian rehat tanjung malim. Ubat ku sapu dan diurut perut ke bawah. Alhamdulillah sakit beransur pulih dan berasa lega.

Demi untuk mengesahkan masalah tadi adalah angin, aku minta isteriku memandu ke klinik kesihatan tg malim. Sebaik sampai di kecemasan , sakit dada menyerang lagi dan kali ini lebih teruk. Aku minta doktor buatkan sesuatu kerana tidak tahan lagi menahan rasa sakit.

Suntikan morfin diberikan untuk melegakan kesakitan dan dua kali aku disuntik. Doktor memaklumkan bahawa aku telah terkena serangan jantung.

Friday, September 15, 2017

Travelog jantung 1

3 september 2017
Kami bertolak balik ke KL dalam waktu asar. Harapan yang ada ialah perjalanan yang lancar dan dipermudahkan. Masuk melalui plaza tol Alor Setar Utara kenderaan bergerak lancar walaupun agak banyak. Tidak sampai 15 minit, semua kenderaan bersusun menghala ke selatan.

Satu jam perjalanan, kami keluar melalui tol Bertam dan singgah minum bersama keluarga Syukur yang akan bermalam di situ kerana tidak larat untuk meneruskan perjalanan.  Perjalanan diteruskan dan rupanya ada ahli kami yang belum bersolat asar dan sambil berdoa agar dipermudahkan urusan, solat asar dan jamak maghrib serta isyak kami lakukan di rnr Juru.

Bermulalah kembali satu perjalanan yang dijangka akan sesak sehingga ke KL. Hujan lebat dan reda silih berganti dan semakin perlahan setiap laluan apabila ada beberapa kenderaan berat turut memeriahkan perjalanan.

Setiba di Kuala Kangsar, trafik menjadi terlalu sesak dan begitu perlahan seolah olah ada kemalangan di hadapan. Tiada exit yang boleh kami keluar melainkan di simpang pulai. Ya Allah, mengikut goggle maps, 3 jam lagi baru kami akan sampai ke situ. Ahli keluarga sudah melelapkan mata. 10kmj dengan rasa sejuk dan ingin membuang air menyebabkan perasaan bercampur baur. Alhamdulillah, di exit Ipoh Selatan, ada tandas yang boleh digunakan. Melintasi setiap laluan tol dan perasaan amat lega kerana dapat melepaskan hajat. 1 jam kemudian, aku dapat keluar di simpang pulai dan terus melelapkan mata buat seketika.

Tersedar dalam pukul 4 pagi, aku teruskan  pemanduan ke selatan. Bila tiba di Tapah, aku keluar dari tol dan sekali lagi melelapkan mata. Selepas solat subuh, perjalanan diteruskan.

Friday, September 1, 2017

Aku dan Dia

18 tahun kami bersama
Melayar bahtera keluarga
Hidup ceria dan bahagia
Moga kekal ke hujung nyawa

Gelak tawa tambah mesra
Sekali sekala berair mata
Lumrah hidup kita manusia
Tak terlepas salah dan dosa

Mula mula hidup berdua
Bertambah pula satu dan dua
Kami sepakat seia dan sekata
Hidup sekadarnya dalam dunia

Dengan rahmat Yang Maha Esa
Setiap waktu dititipkan doa
Biar bahagia selamanya
Kekal hingga ke syurga

Thursday, August 31, 2017

Kota Bharu baharu

Sungai Kelantan mengalir dari hulu
Menuju ke laut china selatan
Bagaikan anak yang sedang tidur
Namun mengganas di musim tengkujuh

Terlalu banyak sungai di merata
Dalam dunia timur dan barat
Menjadi nadi anak merdeka
Mencari rezeki di air dan darat

Kota Bharu sudah berubah
Deltanya terus subur berkembang
menjadi cahaya seri wajah
Tempat bersemadi cik siti wan kembang

Bangunan telah mula meninggi
Walau sekadar menyapa langit
Orang kota bharu terus berdikari
Di setiap pagi mereka bangkit

Doaku untuk kota bharu
Sungai ini sumber rezeki
Berkat doa tuan guru
Tempat membuang segala daki

Kini kita menghitung hari
Akan tiba masa yang pasti
Jangan mudah lupa diri
Di bawah bulan kita bersaksi

Andai pelanduk lupakan jerat
Tiada apa yang tinggal lagi
Bertahun tahun Islam mengikat
Jangan dibiar berlalu pergi

Wednesday, August 30, 2017

Cahaya telah menjelma

Fajar telah menjelma di waktu sunyi
Kala sang pendeta sedang mengolah bait bait indah
Seorang murabbi sedang berbicara dengan penciptanya
Sedang aku masih lena diulit mimpi

Cahaya telah semakin terang
Insan pelbagai darjat membuka mata
Atas desakan untuk terus hidup
Sayang bukannya atas cahaya keimanan

Setiap pagi yang dingin ini
Hanya segelintir yang ikhlas untuk bangkit
Demi menyahut seruan azan
Yang memanggil hamba ke pangkuan

Kerasnya hati yang sudah cintakan dunia
Rela semuanya demi sesuap nasi
Sedangkan rezekinya sudah ketentuan Ilahi
Namun tiada berdaya untuk bersama dalam saf iman

Tuesday, August 29, 2017

HUSM

Malam tadi naik bas dari kajang untuk pulang ke kampung. Tidur selepas 15 minit bergerak dan tersedar di Gua Musang. Alas perut dengan roti serta qasarkan solat isyak. Terkejut bila bas dah berlabuh di stesen bas pasir puteh. Ambil keputusan untuk berjalan kaki pulang ke rumah ayah dan bonda.
Alhamdulillah dapat berjemaah subuh di masjid dan makan nasi belauk sebelum bergerak dengan kereta adinda untuk bawa ayahanda ke HUSM. Temujanji dengan oftamologi

Saturday, August 26, 2017

Anak muda itu

Dia datang dari jauh nun selatan tanah air
Kerana mencari rezeki halal
Menjanjikan laba di tanah baharu
Kerana di sana kemarau melanda

Dek janji sejak azali
Antara hamba dan sang pencipta
Aku hadir sebagai khalifah Mu
Tiang agama tetap terpelihara

Azan berkemundang bukan ditunggu
Sebaik mukmin awal menanti
Maafkan saya bolehkah kita susuli
Kerana disana imam menanti

Tahniah dari ku pada mu
Anak muda pemandu uber
In sha Allah jika sudah namanya rezeki
Akan tetap datang mencari

Friday, August 25, 2017

Khutbah jumaat 25 ogos

Tajuk khutbah: Mempertahankan kemerdekaan tanggung jawab bersama

Bersyukur dapat merayakan kemerdekaan untuk 60 tahun. Good governance menjadi tanggung jawab bersama.

Pengukuhan akidah dan syariat mesti ada dan kukuh  pada pemimpin dan rakyat.

Keutamaan memajukan negara dengan elakkan rasuah, pecah amanah serta adil, jujur, berintegriti dan bertanggung jawab

Mengamalkan konsep negara berkebajikan untuk kesejahteraan

Rakyat mesti tekad mempertahankan negara dari anasir luar yang ingin menghancurkan negara

Belanjakan ke jalan Allah dan kamu tidak akan dizalimi

Umat islam mesti pertahankan kemerdekaan ikut akidah dan syariat islam

Pengisian kemerdekaan dengan menjauhi unsur taghut

Sunday, August 20, 2017

Merpati dua sejoli

Hujung minggu ke klia menghantar saudara yang melanjutkan pelajaran di US. Sengaja mencuba menaiki erl sambil menikmati waktu petang di putrajaya.

Friday, August 18, 2017

Langkah Sang Kura

Aku sedar siapa diriku
Yang ditakdirkan oleh Maha Pencipta
Untuk menghuni muka bumi ini
Tentunya dengan hikmah penuh adil

Niat hatiku ingin berlari
Bagai sang arnab mencari lobak
Atau ingin terbang tinggi
Bagai sang helang menerjah awan

Aku tahu betapa kerdilnya diri ini
Tidak mungkin menongkah ciptaan
Walau hati ini penuh membara
Untuk mencapai keinginan nafsu

Hidup ini sudah tertentu
Aturan hidup untuk kesempurnaan
Usah berangan menjadi insan lain
Melangkahlah walau pun pendek

Khutbah Jumaat 18 ogos

Tajuk: sampaikah pahala korban

Syiar agama untuk melaksanakan ibadat korban. Allah telah berjanji bahawa amalan yang dikasihi Allah ialah menumpahkan darah korban di hari raya aidil adha.
Dosa akan diampunkan dengan mengalirnya darah binatang korban.
Hayati ibadah dengan asas syariat dengan firman Allah dalam surah al kautsar. Sembelih dilakukan selepas solat aidil adha
Mula disyariatkan pada tahun 2 hijrah. Ia adalah sunat muakkad. Jika berkemampuan, lakukan lah ibadat korban. Soalan lazim , bolehkan makan daging korban sendiri adalah boleh, beri kepada tukang sembelih adalah tidak boleh. Bagikan kepada 3 bahagian, untuk sendiri, fakir miskin dan jiran.
Boleh disimpan dan boleh niat kepada orang yang mati. Seekor lembu boleh niat korban, akikah.

Wajib akur dengan perintah Allah dan Rasul, syukur dengan nikmat, berazam untuk laksanakan setiap tahun
Wallahua'lam.

Tuesday, August 15, 2017

Tunggu papa 7 tahun lagi

Hari ini kami menerima rombongan peserta kursus advanced leadership and management programme INTAN kohort 55/3. Mereka semua adalah pegawai utama gred C daripada pelbagai agensi kerajaan.
Oleh kerana ada yang tidak dapat hadir maka aku menggantikan slot bersama dengan penghuni muda. Ditemani Puan Ramona dari Kementerian Pengajian Tinggi , kami bersama 4 orang yang sedang menjalani hukuman. Dua daripada mereka akan berada di penjara sehingga 2022 & 2024. 2 orang lagi akan bebas pada tahun ini.
Salah seorang yang menjalani hukuman lama adalah ayah kepada seorang anak yang berusia 3 tahun. Anak muda ini tahu bahawa tangisan dan ketawa anaknya tidak akan beliau dengari sehingga anak itu akan berada di tahun 4. Aduh lamanya.
Setiap 3 minggu beliau akan dapat melihat anak sendiri tetapi tidak mungkin untuk menyentuh apatah lagi memeluk zuriat sendiri.
Apakan daya nasi telah menjadi bubur, pengaruh dadah jenis ais telah menjadikan isteri kehilangan suami dalam satu masa yang lama dan anak tidak dapat bermain dengan bapa sehingga meningkat remaja.
Buat remaja di luar, fikirlah sebaiknya sebelum berjinak dengan mala petaka dunia ini. Sayu melihat mereka yang sepatutnya gagah mempertahankan maruah bangsa dan negara tetapi layu dan sayu di balik tirai besi.
" saya syukur kerana saya sudah pandai mengaji quran di sini". Kata salah seorang daripada mereka. "Saya harap saya akan dapat menduduki peperiksaan SPM dan selepas itu belajar menjahit" kata penghuni yang menerima hukuman lama.

Untuk kita semua , sudilah mendendangkan lagu ini dengan gaya masing masing

Anak..
Jika kau tidak melihat bapamu
Di kala senja melabuhkan tirainya

Anak..
Jika kau rindukan papa mu
Di saat waktu tidur mu

Papa bukannya enggan pulang
Tapi kini jauh dari pandangan mu
Di sini papa sedang mengenal diri
Kerana tersungkur di malam hari

Sabarlah wahai anak kecil ku
Sabarlah engkau menunggu
Damailah hati ibu mu
Kerana papa mu tiada di situ

Bila papa kembali bersatu
Di bawah lembayung keluarga
Kau telah semakin dewasa
Ingatlah kau akan papa

Sejarah ini menjadi saksi
Seorang ayah yang lupa diri
Demi nafsu menjerat hati
Maafkan lah ayah mu ini

Anak..
Jagalah ibu mu
Di hari yang sedang berlalu

Anak..
Maafkan lah ayah mu
Tujuh tahun kau menunggu

Kepulangan papa ke pangkuan mu
Duhai anakku

Sunday, August 13, 2017

Sezaman

Jika kau mendengar lagu alleycat ketika bersekolah rendah
Jika kau mencari biji getah untuk mainan kanak kanak mu
Jika kau meminati Mokhtar Dahari
Jika kau makan ais kerim jeruk kelubi
Maknanya kita adalah sezaman

Jika kau masih ingat gumpalan rambut depanmu
Jika kau masih ingat seluar singkat dan ketat mu
Jika kau masih ingat majalah urtv mu
Jika kau masih ingat pistol air dibeli dengan duit raya
Maknanya kita adalah sezaman

Jika kini kau dah mula gugur rambutmu
Jika kini gigi dah mula tiada di gerahammu
Jika kini kau banyak menonton berbanding bermain sendiri
Jika kini kau semakin rindukan zaman kanak kanakmu
Maknanya kita adalah sezaman

Saturday, August 12, 2017

Mahu sihat

Semua orang mahu sihat. Memperkenalkan SAKAB Sarbat Akar Kayu But But. Dibeli dari pasar Semenyih untuk dicuba agar mendapat kehidupan sihat sejahtera.

Wednesday, August 9, 2017

Apa ada di kala senja

Kala senja yang cerah
Selepas ditutup ruang kerja
Jangan dilayan rasa lelah
Atau asyik minum di meja

Ambil lah tshirt under armour
Seluar panjang hitam lembut
Ini bukan tentang glamour
Hanya menghilangkan dada yang semput

Alah membeli menang memakai
Bukannya titleist mahupun taylor made
Barang second hand sudah memadai
Asalkan ada seorang dua playmate

Hayunan lembut secukup rasa
Pegangan jangan terlepas burung
Biar iron yang membuat bekerja
Bola yang naik gerenti turun

Tidak salah untuk beriadah
Itu satu tuntutan agama
Jangan buat apa yang salah
Baru selamat dan sejahtera

Ajaklah kawan yang seia sekata
Niat bermain untuk sihat
Jangan asyik nak berjudi saja
Nanti sengsara di akhirat

Tuesday, August 8, 2017

Makan gaji

Hari hari bangun pagi 

Kunci jam kanan kiri

Walau malas tak boleh lari

Kerna kita bukan memegang kunci


Kerja dipegang dengan akujanji

Semua itu mesti ditepati

Dalam usaha mencari rezeki

Untuk kehidupan anak dan isteri


Boleh sahaja kerja sendiri

Hanya dijaga kanan dan kiri

Yang pasti mesti ada integriti

Kerna janji Allah itu pasti


Pilih lah yang mana disukai

Kerja sendiri atau makan gaji

Apa jadi tanggunglah sendiri

Sebab itu yang kita cari

Saturday, August 5, 2017

Di puncak

Ramai orang yang berjaya asalnya dari bawah
Semangat berkobar untuk menakluk dunia
Dibuka minda dengan tekad untuk maju
Kerana kejayaan bukan senang untuk dimiliki

Bekalan yang dibawa biar lah sepadan
Agar tidak kecewa dipertengahan
Langkah diatur dengan jiwa yang cekal
Cabaran di depan bukanlah halangan

Mari kita maju ke atas
Demi mencapai cita cita besar
Setiap insan ada tempat bermula
Hanya yang tabah akan terus melangkah

Bila telah berada dipuncak
Jangan dilupa memandang ke bawah
Kita hanya lah insan biasa
Diberi tuhan dengan iradahNya

Monday, July 31, 2017

Ikhlas dan kepentingan

Jemputan kenduri oleh rakan akan disambut oleh setiap individu dengan cara berbeza. Ada yang hadir kerana malu untuk bersua selepas itu jika tidak menghadirkan diri. Ada juga kerana yang menjemput adalah boss yang dihormati. Bagaimana jika jemputan adalah dari seorang yang sudah bersara dan tidak ada apa apa kepentingan kepada kita.
Maka, apa yang penting adalah kita hadir kerana ikhlas dan tidak hadir juga kerana keikhlasan diri. Itu yang penting..

Sunday, July 30, 2017

Lapang sasar

Mula menceburinya apabila ditawarkan satu set mizuno globalist oleh tuan punya set. Bekas pemain hoki berasa mudah untuk meneruskan permainan ini berlatarkan hayunan kayu hoki selama ini. Rupanya silap, kita memukul bola hoki tetapi kita menghayun kayu golf.

2014 ke 2017 tidak lama. Permainan ini memerlukan teknik yang betul.

Adakah YouTube membantu? Ya,  tetapi tidak seratus peratus. Bermula dengan grip. Memilih cara pegangan yang sesuai antara asas permainan golf.

Bagi anda yang baru bermula, carilah coach supaya cepat anda belajar

Tuesday, July 25, 2017

Secangkir kopi di satu sore

Dalam kepahitan rasa kopi
Masih ramai yang menggemari
Setiap hirup penuh beerti
Mendamaikan hati yang sepi

Begitu juga kehidupan ini
Hitam dan putih adalah pasti
Bagaikan tanda menjelang dinihari
Mengejutkan insan diulit mimpi

Biarpun hari silih berganti
Kita sentiasa hidup tidak pasti
Dunia kelam ingin dihindari
Sinar suria yang hendak dicari

Itulah hidup yang perlu diinsafi
Kita perlu terus berlari
Mencari kehidupan abadi
Bersama enaknya secangkir kopi

Sisi gelap hadir untuk diteladani
Bukannya untuk terus melupai
Tiba masanya untuk mengenali
Siapa sebenarnya diri ini

Friday, July 21, 2017

Diari sekeping hati

Sedang duduk makan roti canai di sebuah kedai makan. Berlabuh punggung dan menikmati rezeki dari Allah. Fizikal kita hanya di situ. Jasmani kita tidak kemana. Tetapi, bagaimana dengan hati? Adakah kita fokus kepada makanan yang terhidang atau jauh menerawang ke hujung dunia. Adakah kita patut membiarkan hati kita merantau jauh sedangkan kita sedang menghadap rezeki. Itulah dunia tanpa sempadan. Kita jarang memenjarakan hati kita, kita bebas kemana mana dan melakukan apa yang kita mahu semahunya dengan sekeping hati.

Tuesday, July 4, 2017

Mencari ahli kugiran

Pagi pagi dapat emel dari seorang pegawai kementerian. Senarai lengkap pelajar yang mengikuti uji bakat seni. Ada 3 orang yang lulus vokal dan 9 orang yang diperaku sebagai pemain gitar. Sesuatu bermain di fikiran. Bagaimana bakat mereka hendak dikembangkan?

Dengan bakat bercakap yang ada, aku menghubungi satu syarikat dan memperkenalkan diri serta tujuanku. Bagus maklumat yang aku terima.tetapi sayang masa nya terlalu lama untuk memperolehi sijil muzik.

Sekali lagi aku melayari internet dan tertarik dengan satu iklan. Rupanya mereka memang berminat dengan idea ku. Alhamdulillah, surat telah diemelkan untuk perbincangan lanjut. Harap ada sinarnya. Terima kasih Pusat Seni.dan Kebudayaan UTC Melaka

Monday, July 3, 2017

Konvensional tapi bermakna

Balik kampung tengok album lama menguatkan semangat untuk mendokumenkan foto yang ada dalam gallery handphone. Sebanyak 286 keping telah diabadikan kerana kami percaya ia akan menjadi kenangan pada suatu masa nanti.

Salam Aidil Fitri

Alhamdulillah sambutan raya yang sederhana tetapi meriah. Memilih untuk beraya di dua kampung tentunya menggembirakan hati kedua orang tua.
Hari Raya adalah kerja agama namun kadang kala telah bercampur dengan adat dan budaya. Budaya ziarah menziarahi perlu diterapkan ke dalam jiwa anak anak supaya nanti mereka tidak lupa tentang ajaran agama yang memberatkan hubungan silaturrahim terpelihara.

Sunday, May 7, 2017

Duhai anak

Masih ku ingat kau berlari lari
Menuju ke pangkuan ku
Merenget meminta simpati
Agar barbie jadi milik mu

Masih ku ingat tangisan mu
Ketakutan dalam kegelapan malam
Bila berpisah tidur mu
Di dalam suasana kesuraman

Kini kau dah hampir dewasa
Sedang berlayar menuju kematangan
Seiring waktu dan masa
Semakin mekar di jambangan

Ku doakan segala kebaikan
Agar kau akan dapat berdiri
Menempuh suka duka kehidupan
Mohon sentiasa dicekalkan hati

Sunday, January 29, 2017

Daerah Asing

Menjelang senja aku berada dalam dakapanmu
Nostalgia silih berganti menerjah memori
Pepohon hijau semakin meninggi
Sedang aku masih berlari

Mimpi apakah melanda diri ku
Kenangan silam yang tiada disisi
Aku kini kembali lagi buat sekian kali
Di daerah yang sudah berputar ganti

Rumput subur memenuhi ruang
Cahaya yang bersinar menjadi pudar
Bagai sang mentari menyembah bumi
Bisakah aku kekal disini

Daerah ini menjadi asing
Sedang disini uri bersemadi
Telah lama aku pergi
Izinkan aku untuk kembali

Wednesday, January 11, 2017

Rasa nak menulis..

Tahun baru dah tiba. Alhamdulillah masih diberikan umur untuk terus berkhidmat sebagai khalifah Allah di muka bumi.
Apa yang bermain di fikiran ini, sudah berperanan kah kita sebagai khalifahnya?
9 jam di tempat kerja , bagaimana harus kita berperanan untuk mendapat status khalifah.