Saturday, October 11, 2008

Berita TV3 jam 7.30 pagi

"Bakal Perdana Menteri" (BPM)telah meminta Kerajaan Negeri Kedah untuk menimbangkan kembali arahan kepada pemaju perumahan untuk menyediakan 50% kuota perumahan untuk bumiputera supaya kapasiti penduduk bandaraya alor setar akan menjadi lebih seimbang kerana rakyat berpeluang untuk membeli rumah yang dijual secara sama rata.

Menutut 'BPM" arahan ini akan menyebabkan pemaju akan menghentikan niat untuk meneruskan projek pembinaan perumahan dan mungkin akan menyebabkan indusrti perumahan akan terbantut dan merugikan rakyat.

Hari ini seroang rakyat hendak meluahkan perasaan sebelum mungkin menjadi muflis dan bagkrap setelah rumah yang dibeli sejak tahun 2000 terbengkalai walaupun hanya berkos sederhana. Bukan kerana pemaju tidak ada wang tetapi diisytiharkan muflis akibat tidak membayar cukai pendapatan. Maka terkulat-kulat ratusan pembeli yang terpaksa membayar faedah kepada bank tanpa dapat diselesaikan secara yang lebih baik.

Semakin hari semakin ramai pembeli yang mendapatkan surat muflis dek kegagalan untuk membayar faedah kerana terpaksa membayar sewa rumah yang tinggi di bandaraya. Bank terus megaut keuntungan, pemaju hilang entah kemana dan rakyat semakin mengutuk siapa yang tidak mempunyai perasaan untuk membantu rakyat berbilang kaum yg terdera perasan akibat melihat keseronokan pemaju mengaut keuntungan dan membiarkan mereka terkontang-kanting tanpa pembelaan.

Apakan daya rumah ku ditingkat 5 , nak ku siapkan tentu tak berdaya. Yang ku mohon hanyalah ada sedikit usaha daripada kerajaan atau sesiapa yg berkuasa untuk memikirkan langkah penyelesaian yang adil, bukan hanya menjadi jurucakap kepada pemaju semata-mata.

Saya menyokong usaha kerajaan negeri kedah yang memikirkan rakyat umum terlebih dahulu. Kalau pemaju tidak mahu jalankan kerja menyediakan rumah, biarkan mereka sebab ada orang lain yang lebih jujur untuk menjalankan tgungjawab ini.

Untuk BPM, saranan saya ialah kalau bapa anda telah menyediakan perancangan memberikan tanah dan rumah kepada rakyat maka teruskan usaha baik itu dengan menghalang pemaju menipu rakyat yang telah menyokong anda selama ini.

2 comments:

Jubah hitam said...

"rumah saya pun tak siap juga dek pemaju", Khir Toyo said

Pakwar said...

jangan lah cakap gitu, nanti tak menang khir toyo utk pertandingan ketua pemuda umno