Monday, October 6, 2008

Mengapa ?

Semalam (Ahad) mungkin merupakan hari di mana kelkatu sedang terbang mencari cahaya atau ibarat semut sedang menuju ke arah sebutir gula dan mungkin hari di mana anai-anai sedang bergerak ke arah sekotak buku di bawah katil. Inilah perumpaan hari semalam bila melihat deretan kereta bergerak menuju kotaraya.

Dari barat membawa berkat, dari timur membawa makmur, dari selatan membawa aman dan dari utara membawa sejahtera. Dari pagi hingga ke petang membawa ke malam. Yang menyongsong ketepi, yang meludah ke tanah, yang mengenggam kepala gear, yang menggigit anak jari, itulah senario sepanjang perjalanan yang menjadi rakaman yang paling manis. Mengapa? Apa lagi kalau bukan kerana orang kampung telah berhijrah ke bandar. Bukan saja orang kelantan, bukan sahaja orang kedah, bukan sahaja orang perak,bukan sahaja orang perlis. Semua ada, semuanya menuju arah yang satu, ke Kuala Lumpur.

Semua ini boleh difahami dan boleh diatasi, 'respect the system' dan semua akan selamat tiba, jangan ada memotong 'cue', jangan terlalu geram dengan pemandu lain, ukirlah senyuman walau apa pun berlaku akan menjadi kunci kepada keseronokan memandu.

Yang sukar difahami........

Mengapa hari ini ada sekolah telah mula menutup fail subjek PJ saya ulangi PJ&PK, Moral, Seni Visual, Sivik bagi pelajar tingkatan tiga??????????????

Mengapa hari ini jadual kelas dianjalkan semata-mata untuk membuat latihtubi subjek tertentu untuk pelajar tingkatan tiga??????????????????

Mengapa hari ini??? siapa yang silap atau Falsafah Pendidikan sudah berubah?????

Apa kata anda? Lepas PMR kelas dah tak perlu, kumpul pelajar tengok dvd, betul ke apa yang kita sedang dan akan lakukan ini?????


1 comment:

Jubah hitam said...

Adatnya begitulah. Jika anda sanggup dicemuh maka berusahalah untuk mengubahnya