Tuesday, January 16, 2018

Syukur nikmat

Seorang sahabat menghantar whatsapp dan berkongsi sirah Nabi Muhammad yang bengkak kaki kerana solat yang terlalu banyak. Bila ditanya kenapa sampai bengkak begitu sedangkan baginda telah dijamin syurga. Baginda lalu menjawab bahawa itu adalah tanda kesyukuran.

Berbalik kepada kisah rakanku, beliau suka berlari dan sehingga kini beliau masih terus berlari. Hujah yang digunakan adalah syukur dengan nikmat kesihatan yang Allah SWT kurniakan.

Bagaimana pula dengan aku? In sha Allah kuatkan azam untuk terus bersenam tanda syukur dengan peluang yang Allah SWT berikan pada ku. Aku juga akan berusaha sekerap mungkin untuk solat berjemaah di masjid atau surau.

Kita nak solat di dunia ini sahaja, kita nak bersedekah di dunia ini sahaja, kita nak berdakwah, di dunia ini sahaja. Bila mati, kita tidak perlu buat apa apa lagi. Oleh itu, carilah masa untuk menjadi hamba Allah yang bersyukur kerana tidak kita dijadikan adalah untuk beribadat kepada Nya.

Manusia yang paling baik adalah manusia yang bertakwa. Status takwa berbeza bagi setiap orang. Integriti wajib menjadi budaya hidup semua orang.

No comments: