Wednesday, January 24, 2018

13 minggu selepas pembedahan jantung

Kita sudah makin lupa bahawa kita pernah menghadapi situasi getir 13 minggu yang lalu. Patutlah doktor bedah katakan rasa sakit tetap ada di dada sekali sekala supaya anda ingat pada kami di wad bedah.
Apabila lupa maka yang bersenam akan mula melupakan senaman, yang makan akan kembali makan sepenuh jiwa dan raga, yang berasap mungkin mahu mencuba semula. Itulah kita.
Jadi, di minggu ini iaitu 13 kita mesti kekalkan azam , tekadkan semangat untuk memastikan kehidupan kita lebih positif.

Masa ini kita tentunya sudah bekerja. Biar rasa seronok bekerja melebihi stress. Ingat bahawa kita pernah memiliki stress yang mungkin menjadi punca serangan jantung sehingga kita terpaksa melalui CABG.

Pilih dan nilai semula pelaburan kita. Jika kita merokok maka kita telah habiskan RM 170 untuk sepuluh hari. Gunakan modal itu untuk sertai kelab kesihatan atau gym. Bayar jurulatih kecergasan kalau kita buta kecergasan.

Tempahlah tiket untuk bercuti bagi 2 bulan rokok yang dibeli sebelum ini. RM 1100 dalam tangan selepas 2 bulan tidak merokok. Hatyai dah boleh tu.

Perut rasa sebu mungkin sebab ubat yang di makan. Saya sapu minyak di pusat dan rasa lega. Cuba lah mana yang sesuai.

Cuba berjalan sekurang kurangnya 5000 langkah sehari. Anda pasti berasa milo milo anda jadi sihat dan kuat

No comments: