Monday, January 15, 2018

Mat Besi

Seawal 1988 aku mula mengenal besi tapi bukan sebagai tokey besi buruk. Besi yang ku kenal dipanggil dumbell, barbell dan apa apa bell. Zaman remaja ku dihebatkan denfan idola Rambo dan arnold susah nak eja.
Ketika di Penang, aku mendaftar sebagai ahli gym dan saban hari aku akan merasai nikmat momentary.muscle failure atau mmf singkatannya.
Hasilnya tidak seberapa kerana kurang menjaga pemakanan. Apabila belajar di UPM, pusat sukan jadi tumpuan kerana ada Mr Bell juga. Sambil tu, aku juga bekerja di Fitness Center di USJ Taipan dan Crown Regency Hotel sebagai pembantu gym.
Apabila di posting ke Sarawak, kami main juga besi di sekolah. Boleh dikatakan tidak lepas Mr Bell dari tangan ku.
Alhamdulillah,.di bandar aku menetap dibuka pula gym dan aku terus daftar sebagai ahli dan ku ajak pula anak murid ku join sekali sebab alatan bell di sekolah kurang mencukupi. Di Sabah, gym kami adalah di KBS yang berdekatan saja dari rumah.
Setelah tidak ber bell selama 2 tahun, hari ini aku ke gym lagi.

Yang aku pasti, komitmen dan konsisten akan menjadikan kita Mr Rambo.

2 comments:

Nazreenns said...

Assalamualaikum Azhan,

Apa khabar? Dah sihat nampaknya.Moga akan terus kekal sihat.

Nazreenns said...

Salam juga buat isteri dan anak-anak.