Friday, January 19, 2018

Catatan pengembara kata

Kali kedua mengikuti kelas di bawah Kelab Pidato Perdana. Kalau nak diikut sejarah berpidato , ia bermula ketika usia 11 tahun. Aku mewakili sekolah dalam musabaqah sejak darjah 2. Suara ada tapi merdu tiada. Macam mana boleh terpilih wakil sekolah masa tu aku tak pasti dan lupa. Apabila masuk tahun 5, ada seorang kawan ku lebih bagus dan merdu suara bacaan. Ustaz telah menukar bidang ku kepada syarahan agama.
Itulah bermula sejarah pidato ku. Apabila berada di tingkatan 1 aku mengikuti dan berada dalam kumpulan debat sekolah tetapi hanya sementara sahaja. Tidak pernah mewakili sekolah dan akhirnya bakat itu lenyap.
Semasa di university juga aku tidak aktif mencari peluang dan hanya terpilih sebagai pembaca ikrar orientasi sahaja.

Selepas itu, bicara demi bicara aku lakukn dalam konteks kerja ku. Tidak pernah belajar sehingga lah adanya kelab pidato perdana. Apa yang ku harapkan ialah ada sinar rezeki di sebalik pidato.

No comments: