Monday, January 8, 2018

Perkhidmatan Pendidikan Koreksional

Mendidik atau mendidik semula jika diterjemahkan kedalam bahasa Inggeris ialah educate or re-educate.

Setelah terlibat dengan perkhidmatan pendidikan koreksional maka kita kena sedar apakah fungsi fungsional kita. Fungsi sebagai guru tetapi fungsi fungsional kita dah berbeza kerana kita berperanan mendidik semula pelajar di bawah kawalan kita.

Tugas guru yang pertama adalah mendidik semula apa yang mereka telah tersilap jalan. Ibu bapa mereka dan guru serta komuniti telah mendidik mereka sejak dari kecil sehingga remaja. Itulah perkhidmatan pendidikan korektif.

Kedua, memberi peluang semula apa yang mereka tidak perolehi semasa di luar. Siapa sangka mereka yang langsung tidak terlibat dengan aktiviti di kampung sekarang mewakili sukan, koakademik, tarian, mengaji, pidato, kawad dan sebagainya.

Ketiga, menyediakan diri mereka dengan ciri- ciri perkembangan remaja yang positif. Kita boleh membaca tulisan Karen Pittman yang menggunakan beberapa C yang perlu dicorakkan dan kemahiran insaniah lain yang perlu menjadi kurikulum khas bukannya kurikulum tersembunyi.

Keempat, menjana potensi mereka yang ada. Kita patut gali dan bongkarkan apa yang hebat pada mereka supaya mereka yakin diri dan tahu bahawa mereka juga boleh menyumbang kepada masyarakat.

Kelima, memupuk jiwa yang kerdil dek kenakalan dan singkat fikiran. Kita perlu gunakan kekuatan diri mereka bermula dari sperma sehingga kepada ketakwaan kepada yang maha pencipta

No comments: