Friday, May 15, 2009

Suatu Hari Di Hari Jumaat

Hari Jumaat - 15 Mei 2009

Teringat sebuah lagu nyanyian yang keluar dari corong radio Sinar Fm semasa memandu.. Kuaa Lumpur yang penuh dengan pahala dan dosa, namun terpaksa dihadapi kerana mencari rezeki...

Suara itu menyebabkan aku terfikir betapa sukarnya menjadi warga kota di mana kehadiran mereka tidak disedari sesiapa tetapi ketiadaan mereka sangat dirasai. Tiada siapa yang peduli makan pakai mereka tetapi tangan mereka diperlukan untuk satu undi berharga.

Terpaksa berhenti sekejap... (bersambung 6.44 pm)

Jam menunjukkan 4.35 pm, masanya untuk menghantar abang jan ke Hentian Putra. Projek penyelidikan Rubaiya di simpan ke rak dan buku Drake dan Hoe serta Sergiovanni dibawa ke kaunter untuk pinjaman. Harap-harap ada masa untuk menambahkan ilmu kepemimpinan.

Tepat jam 5 pm aku sudah berada di AG2, sambil minum orange twister dan makan kacang sepat, aku membaca Harian Metro. Rumah menjadi sunyi tanpa suara rakan-rakan dan kedengaran deruman kenderaan yang membuat pusing balik.

Ku putarkan Teresa Teng beberapa kali sambil mengelamun, Dunhill kalau dulu sudah pasti menjadi teman di kala keseorangan begini. Itu dulu! Teringat kata-kata Pecol di Imegresen Kota Bharu sebulan yang lepas.

'Messenger with voice' asyik menunjukkan ada sesuatu yang boleh dibaca di email. Ku buka satu email dari Yati. Rupanya kurang sihat. Insyallah 2/3 hari lagi kembali seperti sedia kala.

Selimut ! Oh ye! Selimut belum dimasukkan ke dalam beg lagi. Kalau tidak nanti permaisuri akan tanya. ( bangun dan memasukkan selimut ke dalam beg )

Rupanya sudah hampir 2 jam aku meniarap di ruang tamu. Menanti masuknya waktu maghrib sebelum aku pula akan bergerak ke Hentian Putra buat sekaliaan kalinya.

Besok ! Seluruh guru akan menyanyikan lagu Guru Malaysia dan yang paling aku minati ialah

Untuk guru, harapan bangsa

Nilai yang utama pada negara

Baktinya mulia tidak terkira

Perjuangan abadi untuk nusa bangsa

-

c/o

Oh! Tuhan ku mohon padamu

Doa restu buat guruku

Yang berjasa pada kami

Suka duka selalu dirasai

-

Semoga guru, yang akan pergi

Terus perjuangan pada negara

Ajaran guru, tetap kami ingat

Akan ku kenang hingga akhir nanti

nyanyian pelajar SMK Belaga suatu ketika dulu
terima kasih Maswafi atas lirik ini

2 comments:

Maswafi Abd Samat said...

Nanti aku dapatkan tuan video untukmu guru yang diidam selepas 22 mei.

Jubah hitam said...

Jom ke Taman Tamadun Islam meraikan Hari Guru 16 Mei