Tuesday, May 19, 2009

Kajian Rintis

Apa yang saya baca hari ini? Soal selidik yang telah saya adaptasikan daripada literatur dan juga adaptasi daripada Rubaiya Abu Nawas (terima kasih atas kebenaran yang diberikan). Beberapa hari lepas, 20 set soal selidik telah diberikan kepada guru-guru di sebuah sekolah. Apabila dianalisa, saya mendapati bahawa terdapat perbezaan yang ketara persepsi guru dari segi jantina. Apake helnya (kata orang Perak ) sampai kome berbeza sangat. Rupanya kadang-kadang kajian kualitatif akan mendekatkan kita kepada emic , terdapat konflik di antara guru dan pengetua maka dengan penuh emosinya menanda setiap item dengan menggunakan nafsu berbanding rakan jenis berlainan.

Tap tap bangun pagi ini, terus diperbaiki soal selidik ( itupun sbb berukband kena block) , hidupkan enjin kereta dan fotostat 20 salinan lagi. Oh Ye! dapatkan 20 btg pen drp Sykt Muda Osman dan bergegas ke sekolah. Opps! Cancel! Telefon seseorang dan minta tolong untuk di berikan kepada guru-guru sekolah. Beres! Petang nanti, insyallah akan sampai kembali dan di bawa ke KL malam nanti.

4 comments:

Jubah hitam said...

FGD analisis pulok weh!

Yati Wahab said...

FGD la minggu depan ya...nak join bukannya nak analisis tapi nak masukkan data...tadi jumpa pn.zu dan bincang minta tolong sangat so boleh la buat kajian campuran dan bukan kualitatif guna FGD...kalu tidakkan nak nangis rasanya macam tak leh gred je...kut tak siap...sabtu ni ada perkembangan staf di sekolah ambil peluang ambil satu slot dan edarkan soalselidik.. awak ada ke minggu depan...ke minggu ni je ada kat KL?..

abgjan.com said...

nak tuisyen analisis dengan demo. Bayar lebih sikit tak pe. asal bleh buat. bleh grad.

Pakwar said...

kawe tak reti jugak gu weh, tapi kawe rasa FGD analisa ni kita pakat -pakat bermula 29 mei, 30 mei dan 31 mei kalu setuju. kita bereskan bab 4