Thursday, July 23, 2009

SBOA

Semalam merupakan hari yang agak kelam kabut terutama berkaitan dengan SBOA. Apa itu SBOA ? Sekolah Berasrama Orang Asli ke ? Tentunya tidak ada sekolah sedemikian di Pasir Puteh. Rupanya School Based Oral Assessment. Penilaian Lisan Berasaskan Sekolah dengan format baru. Seorang pentaksir telah datang dan ingin melihat semua markah murid-murid. 4 kelas bukan perkara mudah untuk dicekau. Apa lagi, semua menjadi kelam kabut termasuklah guru-guru lama. Budaya tuding menuding telah terjadi dan yang paling seronok , orang yang dituding adalah guru yang tidak berada di sekolah.

Maka, hari ini terpaksa bekerja keras untuk memastikan semua borang diisi dan akan diserahkan sebelum pukul 10 hari ahad nanti. Hari sabtu ini pula akan diadakan kursus perkembangan staf kali ketiga. Tentunya hujung minggu ini menjadi hari yang agak sibuk dengan SBOA dan Kursus Perkembangan Staf.

3 comments:

Nana Tanjung said...

Guru-oh Guru...
Jika kita masih dengan budaya lama.. yang menganggap tidak mengapa kepada sesuatu tugas... begitulah jadinya.

Jubah hitam said...

Biasalah tu. setiap sekolah mesti ada guru "kambing hitam" untuk dikutuk dan dicemuh. Jika guru berkenaan bertukar maka guru "malang" lain pula akan mengganti jawatan "kambing hitam" untuk dikutuk dan dicemuh. Guru oh Guru!!

Yati Wahab said...

SBOA nampaknya dah jadi SUKA BUAT ORANG ANGAU...he..he

Mprinc pasti boleh...