Monday, April 13, 2009

Rakan Sedondon


(dari kiri : HH, NAMN, AA, WLF, NAJ,JAA)




Kesemua model ini telah menggayakan tema hijau pelbagai tona yang begitu menyejukkan mata yang memandang. Hijau menunjukkan isyarat bahawa anda boleh maju ke hadapan dan semua unsur lain mesti diketepikan. Kesabaran menjadikan kunci utama kehebatan warna ini. Cuba lihat aaa yang tertulis di bawah ini :-

Hikmah ilahi dalam pengulangan warna hijau dalam al-Quran

Kata hijau dalam al-Quran berulang-ulang disebutkan. Kata-kata hijau untuk menjelaskan sifat-sifat surga. Allah berfirman: “Mereka bertelekan pada bantal- bantal yang hijau dan permadani- permadani yang indah” (Rahman: 76).

Dalam surat Insan ayat 21 disebutkan: “Mereka memakai pakaian sutera halus yang hijau dan sutera tebal dan dipakaikan kepada mereka gelang terbuat dari perak, dan Tuhan memberikan kepada mereka minuman yang bersih”.

Salah seorang ahli psikologi menyebutkan bahwa warna punya pengaruh dalam kehidupan manusia. Warna memberikan pengaruh atas sifat-sifat manusia. Warna dapat membuat manusia menjadi riang, sebagaimana dapat membuat manusia sedih.

Menurut penelitian yang telah dilakukan, warna kuning membuat orang menjadi riang. Warna biru membuat manusia menjadi dingin dan tenang. Sementara itu, warna hijau membuat manusia merasa senang dan cinta terhadap kehidupannya. Itulah mengapa di dalam ruang operasi, warna yang dipakai adalah warna hijau.

Ketika seseorang melihat warna hijau ia akan merasa tenang. Karena jarak penglihatan mata terhadap warna hijau lebih pendek dari warna yang lain.






2 comments:

Jubah hitam said...

aar begitu sedondon dengan mak ya, bagus la tu

Yati Wahab said...

jubah hitam jangan la jelous u tak ada kat situ...he.he.. tapi kan mak yung tu dah mula membesar perutnya...