Monday, March 23, 2009

Ada juga sumbangan Idris Jala

Pada suatu hari yang tidak dirancang , saluran Astro 501 sedang menayangkan satu program bisnes (kalau tak silap), dan tetamu tersebut ialah Idris Jala ( tak tahu pula apa gelaran , dato' ke dato' seri) sedang memberikan satu penerangan bagaimana selaku MD & CEO Malaysia Airlines System (MAS) telah kembali berkembang.

Dulu aku selalu baca pasal dijualnya segala barang yang ada dalam MAS untuk memastikan kerugian MAS dapat dikurangkan. Banyak pula pihak yang mempertikaikan tindakan itu sebagai semua orang boleh buat jika sekadar menjual sahaja barang milik MAS.

Lupakan dulu perkara jual menjual, apa yang baik kita boleh ambil sebagai pedoman untuk kita sebagai manusia biasa yang kadang2 teringin nak jadi hebat. Adakah kita ini 'gifted'untuk menjadi orang hebat? Kalau tak terasa gifted maka latihan untuk menjadi hebat mesti diusahakan.

Apa yang menariknya daripada Idris Jala pada hari itu adalah bagaimana dia meminta staf MAS untuk menjadi hebat melalui satu analogi yang hebat bagi saya. Katanya, saya suruh mereka membuat satu sasaran dengan mengumumkan bahawa mereka akan menjadi juara 100 meter dalam sukan olimpik yang akan datang. Bermula daripada pengumuman itu, maka seseorang itu akan mula berlatih setiap hari selama 4 tahun demi mencapai hasrat yang membara. Persoalannya, adakah pingat emas itu boleh dimiliki ? Tentunya sesuatu yang sukar dan mungkin adalah mustahil kerana ada orang yang memang 'born' to be a good runner dan sedang dilatih. Selepas 4 tahun, apakah yang terjadi pada kita, of course kita akan menjadi manusia yang lebih hebat, lebih cergas, lebih komited, lebih menghargai masa, lebih memahami usaha yang dilakukan,lebih rajin dan macammacam lebih lagi. You are now a good athelete after 4 years when at that time you were nobody. Pingat emas atau tidak bukan lagi menjadi hal, proses yang berlaku makes you a better person.

1 comment:

Jubah hitam said...

Itulah dia kepentingan "proses" memanusiakan manusia