Sunday, September 21, 2008

Seminar Mingguan IPK

Majlis mengucapkan ribuan terima kasih kepada Encik Muthusamy daripada Jabatan Nazir dan Jaminan Kualiti KPM kerana telah sudi untuk berkongsi dengan kami semua berkaitan dengan tugas- tugas penaziran di sekolah seluruh Malaysia.

Ada tak sesiapa yang boleh membezakan di antara cara jemaah nazir menyelia guru di sekolah dengan konsep penyeliaan oleh Glickman et.al.

Mereka akan berada di sekolah dan menyelia apa yang telah guru sediakan dan memastikan pengajaran berlaku di dalam kelas serta sesuai dengan kandungan yang terdapat di dalam kurikulum subjek berkenaan.

Apakah penambahbaikan yang boleh kita lakukan dalam usaha meningkatkan mutu penaziran dan penyeliaan pada masa depan supaya mereka tidak disalah ertikan sebagai FRU /UTK dalam bidang kepolisan ataupun MP di dalam ketenteraan.

Jika nazir itu adalah seorang pegawai PTD maka cara mereka berada di sekolah adalah memastikan kurikulum berjalan seperti yang termaktub di dalam akta atau enakmen atau apa sahaja yang menjadi peraturan dan undang2 yang terpakai untuk semua sekolah. Tetapi, mereka adalah bekas guru yang menyambung tugas diluar daripada pengajaran di dalam kelas. Sudah tentu mereka tidak boleh berubah daripada sebahagian daripada guru kerana setinggi mana mereka hendak meningkat dalam jawatan, maka mereka mesti anggap diri mereka adalah guru, mengapa? seorang KPPM mesti terdiri daripada guru.

Mengapa kita tidak rangkaikan kerjasama ini dengan cara yang lebih resmi bermula daripada ketua panitia, ketua bidang, GPK, pengetua dan ke atas dengan konsep yang lebih kolaboratif. Dunia telah berubah sebagaimana teori pengurusan juga telah berubah. Berilah kepercayaan secara formal kepada mereka di sekolah untuk menyelia dan janganlah ada jurang tugas yang di antara bahagian KPM kerana kita semua adalah ibarat rantai yang tidak bernama tanpa ada jalinan antara satu sama lain.

No comments: