Sunday, November 9, 2008

SMACH 83-87

Inilah foto aku ketika berada di tingkatan lima di salah sebuah sekolah berasrama penuh. Remaja tidak dapat mengelakkan diri daripada dilanda storm and stress. Mengapa memilih untuk melihat ke belakang jauh dua dekad yang lalu. Hari ini telah berkumpul 7 orang smach pioneers selama 4 jam. Walaupun perjumpaan teman lama sangat menggumbirakan namun perjumpaan di hospital dengan diagnostik leukimia telah sedikit mencalar rasa keseronokan. Untuk teman yang bernama Pak Jah (sempena saiz badan yang mantap) ketika di sekolah, terimalah ketentuan Ilahi dan berikhtiarlah untuk kesembuhan. Kami semua mendoakan kesejahteraan anda. Bertemu kawan seperti Mat Mom yang sentiasa bersahaja membuatkan aku teringat kegemilangan hoki sekolah kita apabila bergelar juara di peringkat negeri. Terima kasih En Azlan Kurish, guru hoki yang sangat hebat. Hakim (Che Pong), rakan sekelas dari tingkatan satu hingga lima, bukan sebarang kawan, begitu istimewa mengingatkan kalian dengan sejarah tersendiri. Rindunya saat itu kerana kini kita telahpun semakin berusia. Yusni (Pak Njut), sentiasa ceria dan kemunculan anda hari ini akan menjadikan persahabatan yang telah dijalinkan selama ini akan kembali bertaut setelah biduk berlalu. Bazli (Ba) , rakan sekelas dari tingkatan satu hingga ke SRP, kenangan tolol kita sangat banyak untuk dikenang dan Mr Ba (Lawyer) , engkau sebenarnya telah bersedia untuk menonjolkan the winning in you because you have been so pessimistic for such a long time and now is your turn to tell the world by projecting yourself. Zaid (Pok Eid), seorang kawan yang sentiasa cuba menjadi hebat sejak sekian lama dan hari ini aku lihat kau telah matang dan terima kasih kerana pernah menjadi sahabat gue....
Pasukan Hoki yang menjulang SMACH hingga ke Liga Juara Sekolah Malaysia, kemana semua kawan yang lain berada? Di mana Zahari, Mudin, Mudi yang sama-sama meggalas kayu hoki saban petang dan tertidur keletihan di kelas prep pada malamnya.

2 comments:

Jubah hitam said...

Antara 2 darjat : Zaman Hutan Hujan Tropika(rambut lebat) vs Zaman Proses Gondolan. Mungkin minyak akar kayu untuk rambut kat kampung baru boleh membawa ke nostalgia lalu.

sham shaari said...

salam.pokwar apo khabar.kawe rasip ingak lgi ko.