Sunday, November 2, 2008

FGD (Fast Group Discussion)

Istilah FGD hari ini telah bertukar kepada Perbincangan Kumpulan secara Pantas. Mengapa demikian? Jawapannya adalah sebakul maklumat tentang penyelidikan hendak diisikan dalam masa yang singkat. sepatutnya kumpulan perbincangan dilakukan setiap minggu sebagaimana usrah. Cuba kesan, siapakah naqib dalam FGD di atas?
Setiap FGD selalunya akan ada ahli yang dominan yang dilihat cuba untuk menguasai perbincangan. Bukan salah dia juga, orang lain tak ada preparation, kena lah tadah telinga jer.
Tiga kali ulang, tiga kali pantai berubah, kena check balik alignment dan buat balancing balik.

4 comments:

ARIN said...

kawan rasa naqib dlm gambar tu ialah yg sdg tidur memakai tshirt wind of chance hitam walupun di kelih kot belakang..size sluar ...inci(isi sendiri)hehe

ARIN said...

sekali lagi kawan nak ucapkan tahniah diatas kemunculan gambar en ajehe selaku penghulu bersama2 rakan2 IPK di majalah Pendidik keluaran November 2008..Mengapa penerbit Pendidik memilih anda sbg penghias kulit?FGD dan cari jawapannya.

Jubah hitam said...

Semuanya boleh jadi naqib dengan syarat ada preparation. Tapi teknik tadah telinga adalah pembelajaran paling pantas sekali, tak perlu prepare tapi member yang prepare akan dibalas ganjaran yang lumayan oleh Allah S.W.T sama ada di dunia ataupun di hari kemudian. Syabas!

happy said...

Aku bersetuju dengan jubah htam. Dengan memberi penerangan, dan ditambah dengan attentive listening by the rest of the group, pahala mereka yang memberi penerangan akan berkali-kali ganda. Berkahnya dapat dirasai oleh semua...Amin