Thursday, December 24, 2009

PMR2009


Sejak pukul 10 pagi, calon PMR sudah memenuhi ruang menunggu di kawasan persekitaran untuk mendapatkan keputusan peperiksaan mereka. Guru yang mengambil keputusan pulang ke sekolah sekitar pukul 11 pagi dengan membawa keputusan peperiksaan PMR. Apa dia kata pertama beliau? 'Malunya aku, sekolah kita paling corot dalam PPD', ini semua pasal Bahasa Inggeris dan Bahasa Arab'. Itulah kata keramat penyelaras PMR tentang kemerosotan yang dikatakan oleh beliau.

Ping! Terasa macam satu penampar singgah di pipi guru yang mengajar BI untuk 4 kelas yang paling akhir. Teringat mereka, membaca masih belum dikuasai, bagaimana mereka akan menulis dalam dewan peperiksaan. Guru-guru yang bukan mengajar BI juga seakan tidak pernah belajar BI sblm ini jika dilihat kepada cara mereka memberikan respon tentang pembelajaran BI. Bahasa bukan pelajaran sehari dua, bukan sebulan dua dan kekadang bukannya sejam dua di dalam kelas begitu sahaja. Kita hidup bersama orang cina dan india namun, berapa patah yang kita tahu pasal bahasa mereka ? Itulah bahasa. Sepatutnya menjadi subjek wajib belajar tetapi cara pentaksiran dan penilaian seharusnya berbeza. Mereka bukan belajar BI sebagai bahasa kedua, tetapi bahasa ketiga atau keempat.

1/9 calon mendapat A subjek BM. Jika mendengar mereka berbahasa, kita tahu mereka fasih dengan bahasa mereka tetapi mereka gagal mendapat kecemerlangan dalam bahasa ibunda mereka. So what?

Analisa percubaan menunjukkan peningkatan sekitar 4% kelulusan BI sudah menukupi untuk menunjukkan kemampuan mereka hanya setakat itu untuk tahun 2009.

Buat yang berjaya, tahniah. Yang masih belum menunjukkan kesungguhan , ingatlah masa 2 tahun perlu digunakan sebaik mungkin supaya kehadiran ke sekolah semasa mengambil slip menjadi lebih ceria. Bagi aku, sorakan mereka kerana mendapat C dalam beberapa subjek adalah sama nilainya dengan cgpa 2.0 di Universiti.

3 comments:

Yati Wahab said...

rasanya seluruh ngr sekolah harian merosot BI...SO boleh tambah budget utk laksanakan MBI..

Jubah hitam said...

Tahun depan tentu meningkat dengan sentuhan secara langsung dari pakwar

Naser & Yati said...

Kerjasama antara guru penting dalam memastingkan kejayaan pelajar. Sifat suka menyalahkan guru lain tidak membawa apa-apa menfaat.