Wednesday, April 15, 2020

Sihat , Sakit Dan Cergas

Aku tak tahu maksud sihat yang sebenarnya kerana itu tidak dipelajari atau sudah ku lupakan. Yang aku tahu ialah cergas. Ia bermaksud boleh melakukan aktiviti rutin tanpa berasa penat dan pada masa yang sama boleh menyelamatkan diri ketika kecemasan.  

Selepas 35 tahun , aku mula memerlukan ubat. Ia dipanggil ubat untuk kolestrol. Walaupun telah dimaklumkan boleh doktor di UPM ketika berusia 20an, doktor belum menyuruh ku mengambil ubat.

Apabila rasa sihat, ubat yang diambil dihentikan sendiri sehingga lah 2017. Selepas itu , ubat lah yang diambil setiap hari.

Ubat, sakit dan sihat saling berkait. Bila sakit ,kita mencari ubat dan tinggalkan bila rasa sihat. Apa maksud sihat sebenarnya ?

Sekarang bertambah pula dengan makanan kesihatan dan vitamin. Yang mana kah penyembuh tidak ku ketahui lagi. 

Hari ini, 15 April adalah hari pertama PKP 3. Semua bekalan ubat masih ada untuk kekal sihat tetapi kenapa pula aku ambil vitamin, minyak ikan, minyak zaitun, pati delima, cuka tin. 

Ini semua ikhtiar dan tiada satu pun penyembuh kecuali Dia. 

Aku dah boleh mula menjadi tabib dengan ambil langkah pertama. Yang aku tidak boleh ialah keyakinan mereka tentang ubat dan produk. Aku malu untuk berkata kata.

Jika minat dengan Amway, boleh la aku tolong belikan. 

Sekarang yang aku ambil adalah vitamin B, Fish oil dan milk thistle. 

Kalau tanya keberkesanannya, aku boleh melakukan aktiviti rutin tanpa berasa letih.

Kalau nak tahu sihat atau tidak, ubat IJN ada 5 biji perlu diambil setiap hari.

Jadi , apa maksud sihat ? Sama sama kita cari ilmu tentangnya.

No comments: