Saturday, April 25, 2020

Ramadan 1441 A new normal

Alhamdulillah, akhirnya kita telah menjejak ke bulan yang penuh barakah iaitu Ramadan. 
Hari pertama bermula dalam keadaan masyarakat telah berada di rumah sejak 19 Mac bagi menjalani Perintah Kawalan Pergerakan. Covid 19 masih lagi berkeliaran dan kita juga tidak tahu siapa yang sedang membawa wabak itu dalam tubuh masing2. 

I Ramadan ibarat tahun baharu kerana banyak azam dibuat oleh individu Muslim. Ada yang ingin khatam Quran , ada yang ingin kurus, ada yang ingin bersedekah tapi tahun ini jika ada yang ingin ke masjid atau ke surau adalah niat yang terhalang.
Dalam keadaan new normal ini, kita sedang melakukan reborn dalam tingkah laku atau amalan. Banyak yang baru kita lakukan kerana selama ini kita asyik dengan old normal yang sangat sibuk.
Kali ini kita cuba aturkan sesuatu yang lebih baik. Jadual harian perlu lebih lancar. Ingat ye, prinsip 21/90. Kita dah lepas 21 hari, apa yang sudah kita buat dalam kehidupan new normal ini. Jika berterusan PKP ini sehingga 3 bulan atau 90 hari maka peluang untuk kekal adalah amat tinggi. Jika telah hampir 40 hari kita membaca Quran maka peluang untuk menjadi gaya hidup baru sangat cerah.

Wahai diri , jangan tunggu lama2. Mulakan jika belum, teruskan jika ia telah bermula apa yang ingin kita buat. 

Akhir kalam, old normal is a history. The next step is change the life setting and build a new normal

No comments: