Tuesday, April 21, 2020

20 April 2020

Salam 20 April 2020. Hari ke 7 dalam PKP 3. Hari ini juga adalah hari kelahiran adik bongsu yang aku jaga setiap hari semasa menunggu keputusan SPM. Semasa itu, cita cita tidak disambut dengan usaha. Hasilnya hanya cukup makan. 
Banyak kenangan masa tu kerana setiap hari aku akan membonceng adik ke stall surat khabar setiap pagi. Aku masih ingat setiap akhbar yang terjual oleh kawan ku, dia akan dapat 6 sen. Sekarang, surat khabar dah tiada pembaca. Utusan Malaysia tutup bisnes. 

Sebenar nya dulu kita membaca kerana maklumat amat kurang. Bila baca akhbar  ,kalau beli dua iaitu Utusan dan Berita Harian maka dapat lah kita penambahan ilmu. 

Sekarang kita dah bekerja hampir 30 tahun bagi yang sebaya. Kita membaca juga setiap hari tetapi hampir 100 peratus adalah buah fikiran yang dipunyai akaun masing2 samada di FB, WA atau Instagram. 
Ilmu itu masih belum pasti kebenaran  dan banyaknya adalah daripada ilmu yang mereka ada. Mereka tidak menggali intipati nya dan mereka adalah wartawan propaganda picisan. 

Bila bekerja, kita juga membaca samada surat, memo atau maklumat. Mungkin juga bacaan ilmiah tetapi Kita sudah gagal untuk kekal dengan bahan itu kerana amat membosankan.

Kita sedang melahirkan pelakon demi pelakon kehidupan. Manusia sudah tidak suka lagi hidup dalam serius. 

Yang serius hanyalah watak dalam lakonan. Setengah abad ini usia, kami mengalami kedua dua zaman nya. Mata , otak dan segala deria sedang diuji dengan dahsyat. 
Akhirnya semua ini hanya kepalsuan dan menjadi hiburan semata-mata.
Sambil berfikir elok kita buat perubahan pada deria dan anggota kita.

Mata- cukup dulu tengok HP malam ni
Hidung - cukup dulu bau makanan 
Telinga- cukup dulu dengar umpat dan fitnah
Kulit- rasakan lah kasih sayang
Lidah- rasalah kemanisan Iman.

Segelas epal hijau dicampur timun untuk tubuh ku



No comments: