Saturday, February 10, 2018

Dengar dengan telinga, sentuh dengan hati

Majlis berehat sekejap sebelum mesyuarat bermula. Teringat ceramah di radio semalam. Seorang alim akan mendengar tazkirah yang disampaikan oleh orang lain dengan penuh minat seolah-olah dia belum mendengar lagi kandungannya. Hebat!

Dalam komunikasi , orang akan mendengar sekiranya dia ada giliran untuk bercakap selepas itu. Ada juga masalah bila orang yang mendengar asyik menunggu untuk membalas atau memberi respon tanpa mengambil apa apa maksud yang ingin disampaikan oleh kawan sekomunikasi.

Anda tidak belajar apa apa sekiranya anda sahaja yang bercakap. Begitu juga pemimpin .. telinga pemimpin mesti memakai anting anting suara rakyat.

Mendengar membantu kita..

1. Tunjukkan rasa hormat
2. Membina hubungan
3. Meningkatkan pengetahuan
4. Menyerlahkan idea
5. Membina rasa ketaatan

Lagu listen to your heart bukan salah tetapi ilmu Allah terlalu luas untuk dipikul seorang diri. Ia ibarat jigsaw puzzle yang ada keratan dan bahagian yang perlu dicantum. Maka setiap orang memegang bahagian masing masing. Kita perlukan pemimpin yang ada kerangka itu untuk diletakkan kepingan dan akhirnya menjadi gambar pemandangan yang indah.

Mesyuarat PIBG juga begitu. Pihak sekolah mendengar ibu bapa dan ibu bapa mendengar kata guru dan pihak sekolah. Hasilnya nanti amat hebat. Seorang anak yang berkembangtumbuh menjadi insan syumul dalam keluarga sakinah mawaddah warahmah. Penghujungnya negara sejahtera berkat.

No comments: