Tuesday, November 21, 2017

Pembedahan jantung 4 minggu

Apa khabar semua? Hitungan hari yang perlahan selepas CABG kerana semuanya sukar. Tidur menjadi sukar kerana menggunakan satu gaya sahaja iaitu kuak lentang. Makan juga sukar kerana nafsu makan masih lemah. Yang membanggakan ialah kita dapat berjalan tanpa sakit dada seperti sebelum pembedahan. Bermula dengan 5 minit di awalnya semasa masih di IJN kita akan lebih maju minggu demi minggu. Semalam saya dah berjalan sejauh 3 km dengan masa 1 jam. Alhamdulillah tidak sakit pada dada cuma letih dan lenguh kaki sahaja.
Minggu 4 adalah satu transisi pemulihan fasa seterusnya. Baring di sisi sudah boleh dicuba. Kalau tidak sakit pada tulang sternum maka boleh lah tidur kuak sisi atau gunting.

Kalau terasa nak minum teh, buat lah teh c. Ambil susu cair dan gula melaka.. itu cadangan dietician.

Pengambilan nasi perlu dikawal supaya kita kembali slim dan cantik. Saya dah turun dari 88 kg kepada 78 kg dalam masa bermula serangan jantung hingga kini.

Ingat formula 1/4 nasi, 1/4 protein dan 1/2 sayur dan buah.

Kalau ikut pembacaan, 2 minggu lagi baru pemulihan akan lebih baik dan kehidupan menjadi lebih normal. Gunakan akronim K.I.S.S. keep it slow and steady dalam mengharunginya.

No comments: