Tuesday, November 28, 2017

35 hari selepas pembedahan jantung

Alhamdulillah hari ini aku ke IJN untuk temu janji dengan doktor yang melakukan pembedahan pada 25 oktober lepas. Semalam aku telah hadir untuk ambil darah supaya hari ini boleh terus berjumpa doktor seperti jadual.

Pukul 11 pagi , diminta masuk untuk mengambil tekanan darah. Keputusannya ialah 105/75 dan tekanan nadi 91.

Lebih kurang 15 minit menunggu , nama ku dipanggil dan doktor yang menunggu ialah Dr Arvin salah seorang daripada team yang melakukan CABG tempohari.

Setelah bertanyakan khabar, soalan yang ditanya ialah makan ubat ikut jadual atau tidak, ada bawa motor, ada pandu kereta. Aku katakan aku berpantang semua itu.

Dia minta dibukakan baju dan dia menekan tulang dada dan aku disuruhnya memalingkan muka ke kanan dan batuk, begitulah juga di sebelah kiri. Alhamdulillah kata doktor bahawa tulang aku dah bercantum. Sekarang awak dah boleh pandu kereta.

Awak dah boleh masuk kerja. Saya bagi awak cuti seminggu saja lagi dan bekerja supaya awak akan cepat sembuh.

Awak sekarang seperti bayi, kena mula dari merangkak, berjalan dan seterusnya. Kami dah buka jalan, awak kena jaga supaya jalan sentiasa baik. Jangan pula datang balik selepas setahun sebab tersumbat jalan.

Ada saya jumpa uncle yang dah 92 tahun umur masih bermain bola selepas 20 tahun melakukan bypass operation.

Terpulang pada awak lah. Sekarang awak akan rasa sakit dada sebab kulit, lemak dan saraf juga dipotong jadi awak akan ingat IJN sebab ia akan kekal lama. Ia bukan jantung dan lama kelamaan akan berkurangan.

Good luck dan all the best.

Terima kasih team Mr Rais IJN yang membantu memulihkan kesihatan jantung saya dan yang penting mengembalikan keyakinan saya.

Terima kasih Azura yang sentiasa mengambil berat sepanjang proses ini. Hanya Allah yang dapat membalas jasa dan bakti. 

No comments: