Thursday, December 21, 2017

Kepimpinan koreksional ?

Asas kepimpinan selalu berkisar kepada autokratik, demokratik dan lesser faire. Apabila memahami ketiga tiga asas ini maka seorang pemimpin akan dapat membawa ahli ahlinya dengan acuan yang sesuai. Adakah setiap pemimpin akan menggunakan hanya satu jenis kepimpinan? Cuba bayangkan pemimpin yang ada dalam organisasi anda semua. Siapa yang memimpin secara autokratik dan siapa yang sangat demokratik atau siapa yang membiar bebas ahli dalam kepimpinan mereka.

Ketiga asas ini membawa kepada jenis kepimpinan yang lain yang dikembangkan daripada asas yang diketahui ramai orang sejak dibangku sekolah. Kita juga menyebut sebagai stail kepimpinan. Sebagai contoh ialah kepimpinan situasi, kepimpinan transaksi, kepimpinan transformasi, kepimpinan moral imperatif dan sebagainya. Dalam bidang pendidikan pula ada stail kepimpinan instruksional. Semua ini sukar disebut oleh orang yang bukan berada dalam bidang yang berkaitan.

Nak membezakan maksud kepimpinan dan pengurusan sudah menjadi satu masalah apatah lagi dan melaksanakan kedua nya dalam satu masa.

Zaman ini , adakah kita lebih perlukan kepimpinan karismatik ? Mungkin ya kerana media sosial perlukan karisma seseorang untuk ditonjolkan.

Dulu ramai menganggap Tun Mahathir sebagai pemimpin autokratik dan DS Anwar sebagai pemimpin karismatik.  Bagaimana dengan DS Najib? Adakah beliau demokratik dan Pak Lah sebagai pemimpin lesser faire?

Biarlah apa pun. Sekarang tugas kepimpinan saya adalah untuk membentuk pemimpin koreksional dalam kalangan guru yang bertugas di bawah seliaan saya.

Pemimpin membina pemimpin maka tugas saya adalah mendefinisikan maksud kepimpinan koreksional. Apakah ciri-ciri pemimpin koreksional dan bagaimana mereka boleh mengubah pengikut mereka.

Kepimpinan koreksional adalah satu keadaan dimana mereka melakukan sesuatu kerja yang dapat membantu kearah taufik dan hidayah ahli yang dipimpin. Macam sama dengan pemimpin moral imperatif. Saya akan cuba baca dulu dan jelaskan kemudian. Mana tahu saya dapat kemukakan satu lagi jenis kepimpinan untuk tambahan buku siri kepimpinan dan pengurusan.

No comments: