Friday, December 29, 2017

Mulut rupanya 7 peratus je

Alhamdulillah , sejak mendaftarkan diri sebagai ahli kelab pidato perdana sejak 3 bulan yang lepas baru pertama kali dapat menghadirkan diri malam tadi. Ada 4 orang termasuk jurulatih yang dapat datang.
Bercakap dah lama, 46 tahun tapi belajar berpidato baru sekali ini. Bercakap adalah untuk sebuah komunikasi, nak beritahu kepada orang lain supaya faham. Rupanya yang keluar dari mulut kita hanya 7 peratus.
Ada yang banyak tongkat dalam bercakap ummm, aaaa dan kalau mat salleh akan kata u know u know.. manalah nak tahu sebab belum cakap kat kita.
Berdiri semasa berpidato kena dijaga juga ye. Jangan menari kiri dan kanan nanti fokus pendengar akan mencapah.
Bagaimana dengan tangan? Nak buka luas ke atau nak peluk tubuh? Sesuaikan lah. Boleh juga seluk poket tapi kena padan dengan perkara yang disampaikan.
Mata bertentang mata lalu turun ke hati. Cakap dari hati akan turun ke hati.. jangan berpidato dengan niat nak habiskan tugasan, nanti nampak kerobotan nya. Bab tata bahasa , perlu dijaga tetapi tengoklah audiens, nanti di panggil mat skema. Ini lah yang menjadikan 93 % untuk komunikasi berkesan dalam pidato.

No comments: