Friday, August 2, 2019

HKL .....part 2

Selepas membayar tol di Grand Saga Batu 9 mata ku sentiasa melihat masa untuk sampai ke rumah. Aku tidak mahu isteri dan anak-anakku terlewat untuk menunaikan solat maghrib, Kami sepatutnya singgah di mana - mana surau sekitar atau mungkin di stesen minyak. Sudah ditakdirkan , setelah tiba di persimpangan Cheras Perdana dan BTHO aku terasa pelik kerana tangan kanan ku tiba macam ada 2. "Kenapa abang?' Isteriku bertanya kerana aku kelihatan gelisah namun ku terus memandu dan cuba hendak berhenti di tepi jalan. Alhamdulillah dapat juga aku memberhentikan kereta.

Isteriku terus menyuruh aku bertukar ke belakang tempat duduk kereta. Aku meminta anak ku mengurut tangan ku yang ku rasa sangat pelik. Dalam hatiku, aku tahu aku telah diserang angin ahmar. Ya Allah! Aku pasrah. Isteriku terus memecut ke tempat yang aku tidak tahu. Cuma aku semacam terdengar beliau berkata " abang , kita terus ke IJN". Jarak dari tempat kami bertukar memandu ke IJN adalah lebih kurang 24 km.

Sambil memandu dia terus meminta anak-anak ku mengurut tangan dan aku tidak mampu bercakap. Setibanya di IJN, aku didudukkan ke kerusi roda dan apabila masuk sahaja ke ruang kecemasan, terdengar pembantu disitu memberitahu yang aku telah terkena stroke dan perlu dihantar ke HKL.

Pihak IJN telah membawa aku dengan ambulans ke HKL. Beberapa orang doktor mendatangiku dan cuba melihat tahap kesihatan ku. Mereka bertanya beberapa soalan asas seperti nama, kerja dan sebagainya. Aku hanya mampu menjawab Aahan, aahan. Itu je yang keluar dari mulutku ini. Oh Tuhanku! Aku diuji lagi dan dalam beberapa ketika aku masih tidak mampu berkata-kata dengan jelas. Aku dipindahkan ke katil lain dan aku perasan yang aku agak mampu untuk bangkit bergerak ke katil sebelah. Tangan kanan ku agak lemah dan selepas 3 jam, baru aku ditolak ke bilik untuk menjalani ujian ct scan di kepala. Aku dimaklumkan bahawa tiada darah beku di kepala.

Selepas itu, aku dimasukkan ke wad 5 yang menempatkan pesakit neurologi. Bangun dari tidur keesokan hari, aku telah mula dapat menyebut beberapa perkataan dengan lebih baik. Aku teringat ibu ku yang pernah diserang stroke ringan pada sekitar 1994 dan ayah ku yang terkena stroke pada ramadan tahun lepas.

No comments: