Monday, August 5, 2019

BUILD YOUR LEGACY

Build your legacy - Beberapa bulan ini banyak aku bertemu perkataan legacy. Mula-mula ketika berbincang dengan seorang pensyarah yang menyediakan modul kepimpinan. Beliau telah menggunakan konsep 4L iaitu ( Live, Love,Learn,Legacy).

Semalam sekali lagi perkataan ini menjadi perhatianku. Kedua-duanya digambarkan sebagai satu kekuatan diri yang ingin mencipta sesuatu yang akan mengalir untuk manfaat makhluk ciptaan Ilahi.

Legacy adalah aktiviti hari ini untuk masa depan. Ini bukan definisi daripada mereka tetapi oleh aku sendiri. Masa depan siapa yang kita hendakkan? Orang lain sahaja atau kita juga? Akhirnya timbul lah istilah redha dan keikhlasan yang paling tinggi. Aku juga suka kaitkan legacy ini dengan self actualization.

BYL seperti yang tertera adalah program yang dicetuskan oleh mereka yang mengkaji dan mencari. Kita sekarang banyak mendengar dan menerima. Mana yang hebat?

Daripada yang didengar, peserta diminta merujuk kepada Surah Al baqarah. Al Quran yang menjadi petunjuk. Legacy memang perlukan petunjuk supaya aktiviti kita hari ini adalah syurga pada masa depan.

Jawapan kepada soalan di atas adalah kita perlu mencari petunjuk. Impian tidak akan menjadi realiti tanpa kita bersedia mencari petunjuk yang telah Allah sediakan.

Marilah kita mula mengkaji kehebatan kehidupan yang sedang kita alami. Terlalu luas ilmu yang Allah sediakan tetapi ia milik siapa?

Mulai hari ini , kurangkan mendengar dan lebihkan mengkaji.


Inilah antara peserta BYL yang telah menyumbang Al Quran kepada banduan. Mereka in sha Allah akan membina legacy sehingga cahaya menampakkan sinar di dunia hingga ke akhirat

No comments: