Tuesday, March 13, 2018

Keluk Taburan normal

Perbincangan ini bukan subjek statistik tetapi tentang nasib dan masa depan. Taburan normal bermakna akan ada di golongan yang berkumpul bersama menunggu keputusan hakim yang maha adil. Bagaimana hendak dikaitkan dengan kehidupan kita di dunia. Gambarannya ada di dalam surah al waqiah. Allah SWT telah memberitahu kepada kita semua bahawa terdapat 3 golongan manusia di akhirat nanti. Golongan dekat, golongan kanan dan golongan kiri. Taburannya ialah sedikit pada golongan dekat untuk umat akhir tetapi ramai daripada umat terdahulu, golongan kanan ramai daripada kedua dua zaman. Yang mesti dielakkan ialah menjadi golongan kiri. Itulah keluk taburan normal. Yang ramai di tengah, yang ekstrim tidak ramai tetapi ada.
Sebagai pemimpin, kita tidak patut sediakan keluk taburan normal dan masukkan subordinat untuk mengisi ruang dalam keluk. Sudah tentu ada yang ekstrim di bahagian kiri yang perlu dipancung.
Keluk taburan normal ini hanya dijadikan tov untuk tingkatkan prestasi mereka. Cara penyeliaan perlu berbeza untuk setiap individu dalam taburan yang berlainan.
Kita mahu semua orang berjaya di dunia hingga ke syurga melalui rahmat Allah.

No comments: