Wednesday, September 2, 2009

Kewajiban Insyallah

Apabila tiba bulan ramadhan, kebanyakan umat islam mula mencari sebuah kitab yang telah disimpan rapi sejak setahun yang lalu. Ada yang berada di dalam almari, ada yang berada di celah-celah novel yang dikumpul sejak 12 bulan yang lalu.

Begitu juga aku, yang lebih rajin sejak 1 ramadhan, alhamdulillah.

Bila menonton Qamar Bani Hasyim beberapa hari yang lalu, telah mengingatkan aku kepada sepotong ayat daripada sebuah surah ( kalau tidak silap; Al Israq). Di dalam filem tersebut, pihak quraisy telah mendapat pandangan daripada paderi yahudi tentang cara untuk menentukan kebenaran Nabi Muhammad SAW. Mereka telah bertanyakan 3 soalan iaitu tentang pemuda Al Kahfi, kisah Zulkarnain dan tentang ruh. Nabi SAW telah menyatakan bahawa baginda akan menjawab pada keesokan harinya. Malangnya, setelah 15 hari barulah Malikat Jibril datang membawa jawapan daripada Wahyu Allah.

Lalu turunlah ayat menyuruh nabi jangan berkata akan melakukan sesuatu melainkan dengan perkataan INSYAALLAH.

Kepada kita semua, selalunya kita seakan yakin dengan janji kita untuk melakukan sesuatu dengan ucapan beres! demo caya la! wajik eh kawe maghi! Ini semua adalah berlawanan dengan apa yang diajar kepada rasul kita.

Marilah kita mengubah sikap kita kerana ramai orang menggunakan INSYALLAH ini apabila mereka tidak ingin melakukan sesuatu tetapi tidak ingin menghampakan orang yang menjemput. Ini semualah yang menjadikan kita semakin lemah dari sehari ke sehari.

Insyallah kita akan berubah !

1 comment:

Mebius said...

Insyaallah bro...janji yang paling mujarab...wajib tunai janji tapi kalau allah tidak mengizinkan...nak wat camna...!