Sunday, August 22, 2010

Ikut rasa binasa...

Kecoh di seluruh negara apabila puluhan laporan polis dibuat oleh pelajar dan ibu bapa terhadap seorang pengetua yang mana ucapan beliau dikatakan racist. Beliau telah memberikan ucapan di perhimpunan sempena bulan kemerdekaan dengan menyuruh pelajar cina balik ke China dan tali yang dipakai oleh pelajar India seperti rantai anjing... betulkah begitu ?

Saya terpanggil untuk memberikan sedikit perasaan hati tentang perkara tersebut. Jika benar itulah sebutannya maka saya mengandaikan beliau telah terluka dari sudut emosi dengan sikap dan tingkah laku pelajar yang berada di bawah didikan beliau. Sudah tentu seorang pengetua ingin memastikan sekolah yang ditadbir berada dalam keadaan yang selesa dan kondusif untuk belajar. Apabila ada segelintir pelajar yang mungkin daripada kaum india dan cina agak kurang berdisiplin maka itulah jawapannya.

Sepatutnya seorang dewasa tidak boleh beremosi dalam menjalankan tanggung jawabnya di sekolah kerana lawan mereka adalah kanak-kanak dan remaja. Islam juga memberitahu kita supaya didiklah anak-anak yang berumur 7-13 tahun dan berkawanlah dengan mereka yang telah berumur 13 tahun ke atas. Di sekolah menengah, kita sepatutnya menjadi kawan kepada mereka. Jika kita menunjukka sikap ingin berlawan maka akhirnya kita yang akan menjadi mangsa kerakusan kita sendiri. Memilih perkataan ketika kita berdua dengan mereka adalah berbeza jika kita membuat ucapan di khalayak ramai. Sidikit kesilapan akan membawa padah. Kita seharusnya memahami keadaan semasa di negara kita ini yang mana isu-isu perkauman tidak akan menguntungkan sesiapa. Susah untuk menyatukan kaum , Baginda Rasulullah hanya mampu melakukannya kerana Islam. Lebih baik kita menggunakan pendekatan agama dalam menangani masalah antara kaum. Islam adil untuk semua.

2 comments:

ARIN said...

kita serah pada Task Force team KPM utk siasat...

Yati Wahab said...

kesian tu pengetua cemerlang...

nasib la ...dia bercakap dalam suasana krisis perkauman yang sedang melanda.