Monday, April 5, 2010

Sejarah adalah peristiwa benar bla bla bla, salin nota

Mesyuarat kurikulum kali kedua telah diadakan pada hari ini. Motif utama adalah membincangkan analisa peperiksaan pertengahan penggal pertama. Utk menengah rendah, kebanyakan pelajar > 70% gagal subjek BI dan Sejarah.

Mengapa mereka gagal Sejarah sedangkan masalah BI adalah biasa bagi sebuah sekolah harian di negeri ini. Saya cuba melihat kembali ke zaman persekolahan dulu, rupanya subjek sejarah hanyalah elektif yang berkongsi dengan geografi. Kami dipaksa memilih geografi maka sukar untuk menjadikan pengalaman sebagai bahan perbincangan.

Sejarah dianggap subjek membosankan. Guru sejarah dikatakan membaca nota di dalam kelas, menyalin dan menyuruh pelajar menulis di dalam buku nota. Perkara yang paling membosankan..... dictation????

Semasa di Sarawak dulu, ada seorang member mengajar sejarah dengan mencipta lirik berkaitan, saya pernah menjadi penulis lirik salah sebuah tajuk di tingkatan 4. Beliau akan memainkan gitar kapok sambil mendendangkan melodi lagu spring, spoon , scoin dan apa sahaja kegemaran pelajar di era tersebut. Pengetua menyelia dan nampak kurang bersetuju.

Sejarah dan  nota harus dipisahkan jika kita mahu anak muda sekarang menilai sejarah sebagai subjek penting kepada masa depan mereka sendiri. Sejarah harus menjadi subjek yang penuh pengajaran bukannya sekadar mengingati peristiwa. Jauhkan peperiksaan daripada subjek ini kecuali melalui kerja-kerja hands on yang membantu mereka mengenali sejarah orang tua mereka yang boleh dicontohi.
AAAAAAAAh!

2 comments:

Anonymous said...

Cuba minta guru bincangkan pengadilan moral dalam kisah sejarah yang mereka pelajari.Baru ada pro dan kontranya. Dari sini timbul suasana "hangat" dalam kelas.

Jubah hitam said...

Subjek sejarah ok tapi guru yang mengajar "dok rok cettong"