Monday, March 22, 2010

Thailand Tour - Hari ketiga (part 2)

Petang hari dan keputusan akhirnya membawa kami ke Pattaya, pantai peranginan yang popular selain daripada Phuket. Masing-masing belum pernah sampai dan menunggu saat itu. Apa ada di sana dan kenapa dikatakan popular.

Adakah makanan muslim di Pattaya adalah pertanyaan pertama kami semua. Apabila Sayuti meletakkan van di perkarangan masjid maka ia bermaksud kalau tiada kedai, rumah imam lah tempat menjamu selera. 
Ini bukan masjid tempat kami parking van, rupanya di Pattaya sahaja terdapat 10 buah masjid. Kalau macam ni, samalah dgn negara islam Malaysia. So, kita tidak boleh menjadikan kerja membuat masjid menunjukkan semangat islam yang tinggi, kerana negara bukan islam juga menunjukkan hasil kerja yang sama. Kita mesti jauh ke hadapan seperti pemakaian rakyat yang muslim dan hukumnya. 
Menginap di hotel Nappakao dengan bayaran 600 Baht bukan bandingan dengan sesetengah hotel di Malaysia. Selesa dan jika anda ingin mendapatkan khidmat urutan tradisional, sila hubungi pihak hotel. Kelebihan Thailand juga adalah penginapan yang murah dan berkualiti setaraf 3 bintang dengan nilai RM60. Apa kata anda?
Untuk ke kawasan pelancong di waktu malam memerlukan kami menaiki tut tut dengan bayaran 20 Baht seorang. Setakat 12 orang kita hanya memerlukan sebuah tut tut sahaja.
Inilah dia Walking Street Pattaya yang menjadi tempat hiburan penggemar maksiat walaupun dikelilingi dengan 10 masjid. Jauh untuk dibandingkan Masjid Sayidina Abu Bakar dan kawasan maksiat di Bangsar. Di sini realiti dan mendebarkan setiap manusia. 
Iklan begini adalah keseluruhan Walking Street dan tepuk dada tanyalah Iman. Ada juga persembahan muay Thai dan aksi -alsi akrobatik manusia mencari wang namun kita masih bernasib baik kerana Bukit Bintang belum mencapai KPI ini dari segi kemakisatan secara terbuka berbanding Walking Streeet. Kalau ingin datang juga, jadikan alasan membuat suit kerana sepasang suit hanyalah rm 350 siap 24 jam. Jom! Kita tempah suit sambil melihat gelagat manusia. Jangan terjumpa orang kampung sendiri dah ler. Yang bangga, kedatangan kami disambut dengan bendera Malaysia disepanjang jalan. VIP kita, kata seorang member. Rupanya ini puncanya

Patutpun............... malam rehat ya pak!

1 comment:

Jubah hitam said...

tempat "barang" hebat