Saturday, March 27, 2010

Thailand Tour - Hari keempat

Bersambung lagi... Awal pagi di Pattaya pada hari keempat. Sunyi pada pagi Isnin dan mungkin hari-hari lain juga kerana hidupnya malam di Bandar maksiat Pattaya. Perjalanan perlu diteruskan lagi. Kami terpaksa berpatah balik untuk ke Kanchanaburi yang terkenal dengan 'The River Kwai' jambatan maut yang menjadi sejarah dalam kehidupan manusia di negara-negara Asia Tenggara semasa penaklukan pendek, pendek, tegap, tegap (Japang).


Selepas makan tengahari, kami terus ke River Kwai untuk lawatan seterusnya.
Inilah aktiviti pertama di Kanchanaburi, memilih permata ataupun cincin sebagai kenangan untuk dibawa pulang. Sukar untuk mendapatkan zamrud dan delima. Permata hitam Kanchanaburi adalah pilihan pengunjung disamping permata 'tiger eyes' yang boleh dibeli dengan harga serendah 350 Baht.
 Inilah keretapi yang digunakan oleh tentera jepun dalam penaklukan mereka. Muzium ini memerlukan masa 3atau 4 jam untuk dilawati.
 Inilah jambatan maut Kanchanaburi yang merentas sungai kwai yang telah dibom semasa perang dan yang paling penting adalah sejarah bagaimana datuk moyang kita dibawa kesini sebagai buruh.
Gerabak inilah merupakan penjara kepada buruh dan banduan yang melakukan kesalahan semasa menjalankan kerja pembinaan jambatan maut river kwai.


Beginilah cara mereka bergerak daripada kawasan penempatan untuk ke tapak pembinaan jambatan maut.
Terlalu bersejarah apa yang dapat diperhatikan semasa lawatan ke Kanchanaburi ini.

Beginilah nasib manusia dek nafsu jepun dengan slohan Asia untuk Asia. Tiada terdaya untuk difikirkan kesusahan semua pihak demi nafsu serakah. Tentera jepun berbasikal keseluruh benua untuk menjajah juga tidak kurang memerlukan pengorbanan. Mungkin semangat inilah yang menyebabkan mereka maju pada hari ini.


Di atas River Kwai Bridge, kami berjanji untuk terus melakukan penjelajahan untuk melihat sejarah untuk dijadikan teladan dan sempadan.

1 comment:

Jubah hitam said...

Royalti untuk Terengganu dan Kelantan