Monday, November 2, 2009

Kelantan mara ke final Piala Malaysia

Kelantan mara ke perlawanan akhir Piala Malaysia setelah 39 tahun. Pada tahun 1970, mereka tewas 0-2 kepada Perak. Kemenangan ini mengesahkan bahawa untuk menjadi hebat, sesebuah pasukan perlu menyiapkan diri melebihi lawan mereka. Sebagai contoh, pasukan Kelantan telah mendapatkan khidmat pemain yang digeruni oleh lawan seperti Indera Putra dan Khalid Jamlus. Kedua-dua mereka memainkan peranan untuk mengatasi kekuatan mental lawan. Langkah ini menjamin keyakinan rakan yang lain dalam pasukan.

Perkara yang kedua ialah memastikan ganjaran diberikan selepas setiap perlawanan yang dimenangi. Bonus ini menyebabkan pemain dapat memberikan sumbangan yang semaksima mungkin.

Ketiga, pemilihan pemain tanpa campur tangan pegawai tertentu akan memberikan peluang kepada jurulatih memilih pemain yang wajar dengan taktikal dan teknikal yang ingin digunakan.

Keempat, pemilihan Hashim Mustapha sebagai penolong jurulatih juga tidak boleh dianggap biasa. Dia merupakan salah seorang lagenda Gohek Kelate semasa pemain yang ada sekarang baru bertatih dalam bola sepak.

Kelima, Tan Sri Anuar Musa ? Saya tidak boleh komen kerana kurang mengenali beliau.

2 comments:

ARIN said...

jgn lupa seorang lagi lagenda tersohor kelate...Fauzi Soh

norhayatirahman said...

pakwar kena g tu...sokongan padu diperlukan