Wednesday, October 28, 2009

Stadium Sultan Muhammad ke IV: Satu Pengajaran

Malam tadi berlangsung perlawanan separuh akhir Piala Malaysia 2009 di antara Kelantan sebagai tuan rumah dan Perlis. Penonton terlalu ramai melebihi peruntukan tempat duduk sehingga Irfan Bakti, Jurulatih Perlis merasakan seolah-olah berada di EPL. Hebat suasana yang penuh gemuruh daripada penonton Kelantan.

Jika jumlah kehadiran penonton adalah ala-ala EPL tetapi ada beberapa perkara yang patut menjadi pengajaran kepada kita semua seperti di bawah :-
1. Kehadiran Tuan Guru Nik Abdul Aziz ke stadium untuk melihat sikap penonton anak negeri akan menyebakkan perasaan beliau yang sentiasa memberikan pesanan supaya beradab walaupun di mana berada
2. Orang perempuan janganlah mengada-ngada untuk menonton bersama suami/kekasih jika tidak mampu duduk di grandstand. Ini kerana lontaran air daripada para penonton menjejaskan nilai-nilai kemuliaan insan.
3. Peraturan seolah tiada dalam Islam kerana suasana dipintu masuk seolah-olah melarikan diri daripada Tsunami. Tolak-menolak yang wajar dilayangkan kad kuning.
4. FRU yang bertugas kurang profesional kerana mengajak penonton bergocoh di luar, penonton juga kurang beradab kerana melontar mereka dengan mercun dan air minuman.
Sebelum ke stadium, surau untuk solat maghrib telah menyediakan nasihat berikut :

Ilmu itu sebaik-baik pusaka, Adab itu sebaik-baik sifat, Takwa itu sebaik-baik bekalan dan ibadah itu sebaik-baik barang perniagaan.

1 comment:

Nana Tanjung said...

Komen sikit: ayat "peraturan seolah-olah tidak ada dalam islam" patut ditukar kepada "peraturan seolah-olah tidak ada di stadium"