Sunday, May 3, 2020

Lesen kelas D

1985- semua ahli keluarga berkumpul di berandah rumah nenek ku Hjh Wan Mek , semasa tu di tingkatan 3. Aku dah lama geram nak gohid kereta VW ayahanda. Kunci ada di kereta , aku pun buat buat la start enjin dan matikan. Kali ini aku nak cuba lah pandu kereta. Aku hidupkan enjin dan perlahan lahan masukkan gear yang dah lama aku perhatikan. Alhamdulillah bergerak dan menghala ke jalan besar yang kira kira 50 meter.
Aku cuba hentikan kereta tapi tak jumpa breknya. Adoi, ia terus bergerak dan sampai ke depan jalan besar.
Aku terbongkok² tanpa menyedari kereta yang ku pandu telah menjejak jalan besar. Oleh kerana ia sedikit tinggi maka kereta VW ayah ku terhenti dan enjin nya mati.
Alhamdulillah , tiada kecelakaan berlaku pada diri atau kereta. Lori yang sedang berada di jalan besar berhenti kerana menyedari aku tidak membrek kereta. 

Sejak itu, aku mula berani mencuba memandu dalam kampung ku bersama rakan2 ketika cuti persekolahan. 
Ada sekali, kami pergi jauh ke jalan jelor dan tiba2 ada polis mengadakan sekatan jalan raya. Kawan ku Ajik suruh aku baca doa ghaib hahaha wajaalna min .... Surah Yaseen. Aku pula tidak yakin, maka kami berpatah balik dan dikejar polis berkereta peronda. Aku lalu masuk ke jakan tanah merah dan memecut hingga mereka berhenti. Sekarang jalan itulah yang menuju ke baloh negara semasa Pak Lah menjadi PM dulu.
Semasa tingkatan 5 , aku sering memandu untuk ke sekolah di Machang dengan ayah ku di sebelah. Makin lama makin cekap hinggalah mendapat lesen B semasa menunggu keputusan SPM.

Hari ini, aku ajar anak pula memandu. Kami guna padang di depan rumah. 1 jam dia kuajar dan akhirnya berjaya juga mula memandu.

Semoga dia akan lulus ujian dan mendapat lesen B. 

No comments: