Saturday, January 2, 2010

Forum Perdana - Hijrah


Forum perdana malam tadi telah dianjurkan oleh JK Masjid Ibrahimi di mana ahli panel terdiri daripada
 1. Dr Johari Mat - KIAS
2. Dr Shukri - Timbalan Pengarah Akademi Islam, UM Nilam Puri
3. Dr Norzaihan- Doktor daripada Pusat Kesihatan Selising yang bertemakan Hijratulrasul.
Pengertian hijrah dan peristiwa penting untuk iktibar seperti berikut:-
Hijrah tubuh badan dan spiritual. Kalimah khusus utk org islam yg meninggalkan tempat kerana iman dan islam. Hijrah yg lebih dlm ialah meninggalkan apa yg Allah larang. Org islam ialah kata2 da tangan mereka tidak menyakiti org islam yg lain. Hijrah meninggalkan kesalahan dan dosa. Hijrah maksud tinggal benda keji zahir dan batin kemudian mengerjakan solat dan tunaikan zakat walaupun duduk di tempat sendiri. Hijrah nabi pada bulan rabiulawal, tetapi tahun dikira drp muharram kerana niat ut k hijrah pd masa itu. Hijrah dibuat kerana tiada ruang lagi utk mengajak kepada islam. Tujuan hijrah adalah utk mencapai keredhaan Allah.
Dr Shukri ditanya ttg peranan masjid dan kaitan dgn masa kini. Hasil hijrah adalah hingga islam mempunyai kuasa untuk memerintah. Masjid dibina di madinah adalah asas utk wujudkan kekuatan dan bersatu dlm perjuangan. Islam perlu digerakkan dalam jemaah. Apabila terbentuk manusia bertakwa melalui aktiviti masjid. Takwa melalui pembersihan diri melalui masjid. Hari ini, masyarakat tidak merasakan ia sbg ibadah yg sangat mulia. Nabi bentuk satu kelompok yg menjaga kebajikan di masjid dan menjadi contoh dan tarikan kpd orang lain.
Dr Norzaihan, ditanya ttg remaja utk memainkan peranan penting tapi berlaku sebaliknya. Masalah remaja mengandung adalah perkara biasa.  Masalah akhlak remaja begitu menakutkan. Statistik , 3000 remaja ditangkap atas pelbagai kesalahan. Akhlak yg rosak menimbulkan gejala sosial.
Punca 1. Ingin mencuba suatu y.g baru 2. Pengaruh rakan sebaya
.3. Pengaruh media massa. 4. Sikap keluarga. 5. Perceraian ibu bapa. 6. Asuhan keluarga.
Nabi menyatukan aus dan khazraj menjadi ansar. Bagaimana penyatuan ini boleh di buat di tempat kita. Panel menjawab bhw kita kena ikut contoh yg ada di depan kita. Rasulullah adalah contoh terbaik. Menjadikan adik beradik antara muhajirin dgn ansar. Perpaduan dibina atas islam dan iman. Contoh terbaik drp nabi ini perlu digunakan dan ikutlah quran dan hadis.
Kita mesti bijak dlm memilih kaedah menghadapi atau menyampai. 2 perkara melalui hijrah, syarat menjadi mukmin sebenar. Hijrah kena ada pengorbanan dan jihad.
Peranan ibu bapa adalah memahami islam dan ikut apa yg disuruh.
Foto-foto yang telah dirakam lensa Sony P1i

 
 


4 comments:

Jubah hitam said...

syabas!

Yati Wahab said...

yang g masjid memang insan yang dah baik...bagaimana kita nak ibubapa dan masyarakat khalayak yang tak g masjid?...

kita kena fikirkan bersama..

Anonymous said...

Just wanted to say hello someplace. Found [url=http://www.google.com/ncr]you guys through google[/url]. Hope to contribute more soon!
-karepirl

Anonymous said...

Im bored) lets play three word story =)

Three word story is a game in which a story is built by multiple people, who use three words each turn. It is a common favorite of forum gamers, since it is easy to explain and play in a linear, structured fashion. An example game goes as follows:
* A fat man...
* ... walked into a...
* ... car and it...
* ... was very painful...
* ... but he jumped...
* ... back up and...
* ... dug a really...
* ... small cave that...
* ... had two red...
* ... cats coming out...
* ... from some smoke...
* ... though a blue...
* ... streak speeds by...
* ... forcing twenty wayward ...
* ... evidences of fright...

ok =)?
Ill begin:

I opened the door...