Thursday, August 28, 2008

Fluid or Crystal in the age of 38

Sebagai orang dewasa yang sedang bergelumang dengan buku, tugasan dan peperiksaan untuk sekali lagi dalam perjalanan hidup membawa kita kepada satu perkara baru berbanding 4 tahun menghadapi cabaran mendapatkan sekeping ijazah (mengimbau kembali 15 tahun yang lalu) bersama rakan - rakan sebaya.
Pembelajaran sebagai orang dewasa sesungguhnya berbeza dan amat ketara perbezaannya kerana kita telah lama meninggalkan fluid intelligence (kederdasan cair) yang cepat menangkap apa sahaja yang datang seperti seekor ikan haruan yang menyambar seekor katak plastik umpanan seorang pemancing tegar. Nasib baik terlepas dek usangnya dan out of date sang plastik. Besoknya datang lagi si pemancing dengan penuh nafsu besar untuk mendapatkan sang haruan yang terlepas. 'Boom' dicampaknya katak plastik baru dan dipulasnya mesin berjenama ABU yang menjanjikan harapan. Sang haruan sekali lagi menyambar katak palstik tanpa memikirkan bahawa itu lah umpan yg hampir memerangkapnya semalam. Itulah kecerdasan cair seekor haruan remaja yang pantas tapi cepat melupai bahawa dia sebenarnya baru terlepas daripada bahaya yang sama (Horn & Cattell, 1967). Setelah dewasa , haruan yg sama yang sentiasa bernasib baik kerena dapat meneruskan kehidupan kembali ke lubuk yang sama, mencari rezeki untuk kaum kerabat, dalam ketenangan itu dia sudah merasakan perbezaan. Setiap katak yg melompat itu sudah dilihat tetapi dia macam tak ada 'storm and stress' untuk mengejar dan menyambarnya walaupun dia sangat teringin untuk makan katak itu. Dia teringat apa yg dipelajari dulu, mungkin kecerdasan aku dah sampai ketahap kristal. Sangat kental dan selama ini aku telah menghabiskan masa aku untuk bersuluk dan bertapa yang menjadikan diriku lebih matang dan berpengalaman. Aku telah dapat menilai keplastikan katak yg sipemancing umpankan. OOOOOi ! dia ni masih lagi jadi pemancing tegar, kenapa sudah tidak ada lagi puntung rokok dunhill yg selalu menjadi pelampung umpan? ah baru aku sedar rupanya malaysia telah berubah, harga barang semuanya naik. Lalu aku melihat terapung-terapung muka depan sebuah akhbar 'Malaysia Baru'. Bila pula ada akhbar ni, yg aku tahu yg selalu mengampu tu utusan meloya dan berita hairan jer. Jangan kau tipu aku hei sipemancing , kau tahu tak akau ni dah ada pengalaman dan pengetahuan yg cukup utk aku mempertimbangkan apa yg kau umpan ni. Aku sudah dewasa tau! aku punya intelligence dah kristal dah.
Terkenang aku suatu waktu dulu sebelum masuk ke pusat pengajian tinggi ikan-ikan, cikgu selalu kata kat keli tak reti , bodoh, bangang. Kami semua gelak kat si keli lembut. rupanya dah jadi pakar tarian india dia ni. Nasib baik aku baca "malaysia Baru' . Dinsman dan hishamudin rais yg jaga, takder lah lagi perempuan berkemban dalam akhbar dan majalah, yg ada sikeli lembut yg sedang buat show.
Pasal apa howard gardner lambat sangat hadir dan kuarkan teori MI (multiple intelligence), kalau tak dah lama sikeli dah dapat pencen 3 ribu sebulan dan menjadi ikan pertama bergelar datuk pasal dapat pingat perak dalam sukan olimpik pelbagai acara. Sikeli ni memang bagus dalam pergerakan kreatif dan muzik, tengoklah gaya dia lenggok ekor.
Itulah sebabnya nak jadi pemimpin kita kena tahu siapa pengikut kita barulah kita boleh bawa mereka semua kepada satu matlamat tetapi berlainan gaya dan cara.

No comments: