Saturday, December 14, 2019

Terengganu detik permulaan

Sementara menanti surat lantikan posting pertama , hampir setiap sekolah yang ku nampak terasa menggamit. Kemana lah aku akan ditempatkan agaknya? 
Akhirnya dalam bulan disember itu, aku mendapat surat penempatan  ke sebuah negeri jiran iaitu Terengganu.

Berada sejauh 17km dari pekan kecil, aku mengajar di sebuah sekolah di Felda. Rayuan tidak diterima maka dengan sebuah motorsikal 135cc ,aku bergelar seorang guru.

Sekolah di Felda yang besar dengan kemudahan yang baik kerana ada stesen minyak, Pejabat Pos maka boleh dikatakan bukanlah tempat yang jauh seperti rakan2 yang lain.

Di situ ,aku mengajar sesi petang dan tinggal di rumah staf Felda dengan rakan polis bantuan.

Waktu malam, kami bermain badminton, petangnya melibas bola takraw. Semua dibuat kerana usia masih muda. 
Kadang2 kami keluar ke pasar malam di bandar. 

Aku belajar berniaga di situ, bawa kain batik pasang. Laku juga kain broket ada line sampai RM 320 harganya. 

Bila singgah di Terengganu, kenangan posting itu kekal dalam ingatan.
Sekarang ada draw bridge di Terengganu, mercu tanda baru untuk pengunjung. 

Kalau tuang ke pata timur
Kena pulok musing tengkujuh
Hujang turun Tak bereti radu
Ikang tak dok di pasar payang
Oooooo teganu kite

No comments: