Tuesday, August 15, 2017

Tunggu papa 7 tahun lagi

Hari ini kami menerima rombongan peserta kursus advanced leadership and management programme INTAN kohort 55/3. Mereka semua adalah pegawai utama gred C daripada pelbagai agensi kerajaan.
Oleh kerana ada yang tidak dapat hadir maka aku menggantikan slot bersama dengan penghuni muda. Ditemani Puan Ramona dari Kementerian Pengajian Tinggi , kami bersama 4 orang yang sedang menjalani hukuman. Dua daripada mereka akan berada di penjara sehingga 2022 & 2024. 2 orang lagi akan bebas pada tahun ini.
Salah seorang yang menjalani hukuman lama adalah ayah kepada seorang anak yang berusia 3 tahun. Anak muda ini tahu bahawa tangisan dan ketawa anaknya tidak akan beliau dengari sehingga anak itu akan berada di tahun 4. Aduh lamanya.
Setiap 3 minggu beliau akan dapat melihat anak sendiri tetapi tidak mungkin untuk menyentuh apatah lagi memeluk zuriat sendiri.
Apakan daya nasi telah menjadi bubur, pengaruh dadah jenis ais telah menjadikan isteri kehilangan suami dalam satu masa yang lama dan anak tidak dapat bermain dengan bapa sehingga meningkat remaja.
Buat remaja di luar, fikirlah sebaiknya sebelum berjinak dengan mala petaka dunia ini. Sayu melihat mereka yang sepatutnya gagah mempertahankan maruah bangsa dan negara tetapi layu dan sayu di balik tirai besi.
" saya syukur kerana saya sudah pandai mengaji quran di sini". Kata salah seorang daripada mereka. "Saya harap saya akan dapat menduduki peperiksaan SPM dan selepas itu belajar menjahit" kata penghuni yang menerima hukuman lama.

Untuk kita semua , sudilah mendendangkan lagu ini dengan gaya masing masing

Anak..
Jika kau tidak melihat bapamu
Di kala senja melabuhkan tirainya

Anak..
Jika kau rindukan papa mu
Di saat waktu tidur mu

Papa bukannya enggan pulang
Tapi kini jauh dari pandangan mu
Di sini papa sedang mengenal diri
Kerana tersungkur di malam hari

Sabarlah wahai anak kecil ku
Sabarlah engkau menunggu
Damailah hati ibu mu
Kerana papa mu tiada di situ

Bila papa kembali bersatu
Di bawah lembayung keluarga
Kau telah semakin dewasa
Ingatlah kau akan papa

Sejarah ini menjadi saksi
Seorang ayah yang lupa diri
Demi nafsu menjerat hati
Maafkan lah ayah mu ini

Anak..
Jagalah ibu mu
Di hari yang sedang berlalu

Anak..
Maafkan lah ayah mu
Tujuh tahun kau menunggu

Kepulangan papa ke pangkuan mu
Duhai anakku

No comments: