Monday, December 8, 2014

BRAIN RULES

Mengambil sedikit masa untuk memulakan projek baca, fikir  dan tulis. Hari ini saya membaca sebuah buku yang bertajuk 'Brain Rules' oleh John Medina. Terdapat 12 bab yang dibincangkan dalam buku ini tentang bagaimana otak berfungsi dan bagaimana kuasa otak boleh ditingkatkan.

Antara petikan menarik dalam pengenalan kepada buku ini ialah ' Jika kita ingin mencipta suasana pembelajaran yang secara langsung memberi kesan maksima kepada otak maka kita seharusnya mereka bentuk sesuatu yang seakan- akan bilik darjah. Jika kita ingin mencipta suasana perniagaan maka kita perlu membina ruang kerja dan jika kita ingin mengubah sesuatu perkara maka kita kena koyakkan kedua-duanya dan memulakan yang baharu.

Apakah yang dimasukkan dengan petikan penulis di atas tentang otak? Pandangan saya berdasarkan bacaan awal kepada pengenalan buku ini ialah sejak kecil kita mula membina otak anak- anak atau generasi dalam ruang lingkup yang sempit. Bermula dari dalam rumah kemudian di bawa ke sekolah mereka berada dalam sebuah kotak. Sedangkan otak dicipta untuk kita gunakan sebagai khalifah di muka bumi Allah ini. Kita menyediakan mereka untuk maju dan berjaya diluar tapi kita bina keupayaan  mereka di dalam kotak.

Oleh yang demikian perumpaan ayam daging dan ayam kampung di bawa bersabung mungkin sesuai dengan kenyataan John Medina ini. Ayam kampung dagingnya lebih pejal dan otaknya lebih ligat untuk berfikir dalam meneruskan kehidupan.

Saya akan baca kisah seterusnya mengapa perlunya 12 bab yang dibincangkan untuk melihat kebenarannya.

No comments: