Sunday, August 7, 2011

Apabila Menteri Pelajaran tidak ada jawapan...

Saya mengamati beberapa kali tulisan di dalam berita akhbar (mingguan malaysia dan NST) tentang ucapan MP di sebuah sekoah di Moakil Labis di dalam daerah Segamat. Beliau mengatakan bahawa beliau tidak mempunyai jawapan kepada kelemahan pelajar berbahasa Inggeris dan menyerahkan kepada KPPM untuk membuat kajian dan mengambil langkah yang pro aktif. Akhirnya diserahakan pula kepada unit Bahasa Inggeris di Bahagian Kurikulum yang memang kerjanya memikirkan kurikulum BI untuk meneruskan kerisauan menteri. saya ada beberapa perkara untuk dibincangkan dalam hal ini :-
  1. Senario di Sekolah Berasrama Penuh akhir 80-an, menunjukkan ramai calon SPM yang mendapar 6-10 agriget namun gagal untuk lulus subjek Bahasa Inggeris
  2. pelajar yang akan melanjutkan pelajaran ke luar negara tidak dapat menyambung pelajaran mereka kerana tidak mendapat 550 markah dalam peperiksaan TOEFL 
  3. Pelajar yang berada di sekolah sekarang tidak menguasai sebahagian besar kemahiran berbahasa apatah lagi untuk berkomunikasi dalam bahasa inggeris
  4. guru yang baik dan bagus serta opsyen BI mengajar subjek moral kerana lebihan guru di sekolah tersebut sedangkan ada sekolah yang tidak mempunyai cukup guru BI
Itu adalah beberapa contoh yang dilihat, dikaji dan didengar sebelum cadangan dapat diberikan walaupun tanpa kajian yang menyeluruh untuk dibuat generalisasi

  1. Bahasa adalah ilmu yang perlu digunakan untuk mencapai tahap kemahiran yang optima.... Jika tujuannya untuk berkomunikasi maka langkah KPM sekarang adalah jauh panggang dari api untuk mencapai tujuannya, Ini adalah kerana masa 200 minit seminggu hanyalah melibatkan peratus yang rendah komunikasi sebaliknya kemahiran mendengar (guru yang syok sendiri) dan soalan peperiksaan yang tidak membantu komunikasi secara vokal.
  2. Pentaksiran Lisan dan Ujian Lisan berasaskan sekolah langsung tidak menjadi medium untuk meningkatkan penguasaan berbahasa bagi pelajar, terutama sebahagian besar pelajar di pedalaman dan pantai timur semenanjung. Tiada markah untuk keputusan peperiksaan PMR dan SPM pun. 
  3. Murid yang bijak dalam pelajaran belum tentu mahir dalam BI yang diajar dengan sistem yang ada sekarang namun cepat mahir apabila merantau dan bekerja di negara asing seperti US, Britain dan Australia.
Apa yang boleh dicadangkan ialah
  1. Merombak balik sukatan subjek Bahasa Inggeris di sekolah....... memperkenalkan komponen sastera bukan langkah bijak. Lagi nganga dan lagi bisu mereka di dalam kelas
  2. apa salahnya perkenalkan bahasa inggeris mudah (simple english) dan Bahasa Inggeris tinggi (advanced) serta bahasa Inggeris komunikasi ... 3 subjek inggeris menjadi opsyen supaya di sekolah pelajar akan memilih subjek BI yang sesuai tanpa mengikut umur kronologi. Kita bukan ingin melahirkan novelis, sasterawan. Kita hanya mahu mereka mampu berbahasa untuk meningkatkan nilai diri.  Jika pelajar itu lulus setakat simple english maknanya mereka boleh berbahasa secara minima namun cukup untuk daily conversation. Sukatannya amat mudah namun berguna. Pentaksiran adalah melalui group communication dan soalan adalah bagaimana menyoal dan menjawab dalam situasi harian yang mudah. Tidak perlu belajar comprehension yang tidak perlu dugunakan dalam komunikasi seharian. Mereka boleh baca dalam bahasa melayu bahasa ibunda mereka
  3. Insyallah kita akan lihat perubahan mereka nanti..........

3 comments:

Jubah hitam said...

idea yang bernas

Yen said...

cadangan Tuan sangat bagus, tapi siapa yang nak dengar?

Anonymous said...

wujudkan budaya berbahasa inggeris terutamanya di rumah. Charity begins at home. Walaupun ada yang memandang skeptikal itulah akar yang menyokong kemahiran berbahasa inggeris.