Aku pejam mata dan fail dr sathia entah kemana sebab aku kat hotel , cuba nak berikan gambaran kepada apa yang aku faham untuk 6111
1. Bagaimana Pengetua menjalankan perkembangan staf .... dengan merujuk model Concern-Based Adoption Model.
Penerimaan guru terhadap inovasi IT bergantung kepada tahap keperihatinan mereka sebagimana berikut :-
0-awareness
1-information
2-personal
3-management
4-consequence
5-collaborative
6-refocusing
0-1-2 diletakkan pada kategori self
3- kategori task
4-5-6- kategori impact to others
Kita hendaklah membezakan aktiviti bergantung kepada tahap2 di atas :
mereka yang berada ditahap 1-2-3 tentunya berbeza dengan tahap 4-5-6 . Caranya bergantung kepada tujuan /matlamat.
2. OBrien dan Marakas
dalam membina Information System maka kita perlu melihat perkara berikut :-
investigation-analyse-design-implement-maintain
Investigate - kerelevenannya dgn matlamat
analyse - keperluan kita
design - rujuk kepada rajah yang mengandungi 5 resos iaitu software, hardware, data, people dan network, pastikan input-proses-output
implement- pastikan ia merupakan satu output
maintain- jika berkesan
3. Halangan kepada integrasi teknologi utk P&P
variable bebas - seperti sikap guru, kebolehan guru, sumber, pengurusan dan
bagaimana halangan ini boleh diatasi :-
pastikan pentaksiran menggunakan IT supaya sikap guru berubah
budaya it perlu diterapkan kepada pengurusan dan akan menjadikan sumber lebih efisyen
4. data base
nyatakan bagaimana ia mempunyai kelebihan berbanding sistem file yang lama
* jgn lupa utk gunakan lewin - unfreeze, change,refreeze ( betul ke ni) dan rogers (innovator, early adopters, early majority, late majority dan laggards) untuk mana-mana soalan yang sesuai.
* jgn lupa utk gunakan lewin - unfreeze, change,refreeze ( betul ke ni) dan rogers (innovator, early adopters, early majority, late majority dan laggards) untuk mana-mana soalan yang sesuai.
2 comments:
Thank you...janganla setakat ni jer..lain kali sambung lagi.
Bereh boh
Post a Comment