Friday, December 22, 2017

PEMIMPIN KOREKSIONAL

Pemimpin Koreksional yang aku nak ciptakan mungkin menciplak stail kepimpinan sedia ada. Ia mungkin kepimpinan Rabbani yang pernah dikaji dan dijadikan projek PhD oleh seorang pensyarah Institut Pengajian Kepengetuan suatu masa dahulu. Apa yang aku bayangkan seorang pemimpin koreksional tidak lah sampai tahap ulamak sebab ia sukar untuk seseorang diiktiraf sebagai ulamak.

Pemimpin taufik mungkin lebih sesuai disama ertikan dengan pemimpin koreksional. Ia bermaksud pemimpin pembetulan. Orang yang membetulkan apa yang salah oleh seseorang yang lain. Maka tugas aku adalah mencari maksud taufik pula. Apabila dapat maksud sebenar makan aku dah boleh mendefinisikan maksud pemimpin koreksional / pemimpin taufik.

Bayangkan di sebuah kawasan yang mana semua manusia yang ada adalah pesalah yang tidak berada pada jalan yang benar atau jalan yang betul. Sekiranya kita disitu untuk membawa mereka ke jalan yang betul/ lurus sesuai dengan paradoks di persekitaran maka kita adalah bertanggung jawab menunjukkan jalan dan membawa mereka ke jalan tersebut. Sesuailah ia dinamakan pemimpin koreksional/pemimpin taufik.

Dah nampak sikit... Perlu fikir lagi

No comments: