Bagi guru-guru yang mengajar tingkatan 3, minggu ini adalah minggu ketenangan kerana tidak perlu kesana sini menyediakan bahan dan kelas tambahan. Minggu ini adalah minggu peperiksaan PMR. Majlis restu ilmu dan solat hajat tentunya telah dilaksanakan. Sudah 10 bulan bersusah payah pagi dan petang tentunya kita akan mengharapkan kejayaan bagi anak didik kita. Namun, bukan semua pelajar kita akan berjaya dengan cemerlang terutama jika kita berada di sekolah harian. Mereka telah lemah sejak UPSR dan tidak sanggup berusaha dengan gigih hingga peperiksaan seterusnya. Alunan dan nada suara mereka sama. Jika 6 bul;an dulu mereka tidak belajar walaupun sejam pada waktu malam, kini juga mereka tidak mampu lakukan. Ikhtiar guru juga tidak berkurangan, dari cubit bahu hingga ke ketuk kepala sentiasa mengambil giliran di dalam kelas. Sudah puaskah cikgu ? Adakah cikgu masih bersalah kerana tidak membuat kelas tambahan dari pukul 12 tgh malam hingga 7 pagi ? Ketika ini ada guru yang mengharapkan agar apa yang difahami pelajar akan keluar dalam peperiksaan nanti.. Guru BM dengan idea tema, pengajaran dan sebagainya, guru Matematik dengan idea topikal kertas2 untuk lulus, guru sejarah asyik menghitung agar soalan tingkatan 1 & 2 tidak banyak keluar dalam peperiksaan, guru BI mengharapkan agar ada alihbahasa atau dwi bahasa (walaupun mustahil).. guru PI bingung dengan silibus yang banyak...... itulah senario sekolah harian. Ada murid yang demam sejak sebulan lalu, camner nasibnya nanti... uh uhu uh. sudah puaskah cikgu ?
Mengapa tidak kita jadikan ukuran kompetensi untuk pelajar kita? Umur kronologi letak ditepi. Ambil contoh Matematik ... Kita sediakan 5 modul untuk menengah.. Modul 1 adalah asas matematik bermula +-Xdan /. Jika mereka gagal menguasai selepas setahun , itulah modul untuk mereka.. Mungkin mereka akan tinggalkan sekolah menengah dengan Matematik Modul 1 sahaja.. Mereka tidak akan jadi pakar matematik... Masukkan dalam sijil Modul yang mereka kuasai supaya mereka seronok ke sekolah. Syarat untuk melanjutkan pelajaran adalah berdasarkan modul yang dikuasai.. Bahasa Inggeris dengan modul 1 mungkin bermakna mereka hanya boleh membaca sahaja. Akhirnya mereka akan keluar sekolah selepas 5 tahun dengan rasa kepuasan mendapat 7 atau 8A walaupuin berlainan modul.. Apa salahnya mencuba?
Mengapa tidak kita jadikan ukuran kompetensi untuk pelajar kita? Umur kronologi letak ditepi. Ambil contoh Matematik ... Kita sediakan 5 modul untuk menengah.. Modul 1 adalah asas matematik bermula +-Xdan /. Jika mereka gagal menguasai selepas setahun , itulah modul untuk mereka.. Mungkin mereka akan tinggalkan sekolah menengah dengan Matematik Modul 1 sahaja.. Mereka tidak akan jadi pakar matematik... Masukkan dalam sijil Modul yang mereka kuasai supaya mereka seronok ke sekolah. Syarat untuk melanjutkan pelajaran adalah berdasarkan modul yang dikuasai.. Bahasa Inggeris dengan modul 1 mungkin bermakna mereka hanya boleh membaca sahaja. Akhirnya mereka akan keluar sekolah selepas 5 tahun dengan rasa kepuasan mendapat 7 atau 8A walaupuin berlainan modul.. Apa salahnya mencuba?
No comments:
Post a Comment