Bila anda mula mempunyai motorsikal sendiri ? Kisah aku dan motorsikal bermula pada tahun 1989. Motorsikal pertamaku adalah sebuah motorsikal Yamaha RXZ 135cc. Beli yang second-hand ketika sedang belajar di Penang. Sejarahnya bermula setelah kemalangan semasa membonceng bersama sedara di Padang Kota malam raya haji. Setelah sembuh dan menyambung balik belajar maka takdirnya bapaku bersetuju untuk membelikan sebuah motorsikal. Harga sekitar RM3400 dan itulah motorsikal yang digunakan untuk berulang-alik dari Kelantan dan Penang.
Setelah ditugaskan di Sarawak, maka RXZ tadi ditinggalkan di kampung. Adik ipar pula menyambung tugas menjaga motorku. Aku jauh di Belaga yang mana pada masa itu kebanyakan rakan yang bertugas di sana mempunyai basikal untuk bergerak, maklumlah keperluan untuk menggunakan motorsikal belum begitu terdesak. Bila ada seorang kawan yang membawa motorsikalnya, maka hati ini juga ingin memiliki sebuah motorsikal juga. Ke Pekan Sibu aku mendapatkan motorsikal kedua iaitu Yamaha SS2 warna merah dengan no platnya QSC 4096. Itulah yang digunakan sepanjang tahun 1998 hingga 2002. Selepas itu, motorsikal tersebut dijual kepada rakan yang baru ditugaskan ke situ setelah aku balik ke semenanjung. Bukan niat untuk dijual tetapi kerana beliau beria-ia untuk membelinya kerana pada masa itu ia belum diposkan lagi.
Sekitar tahun 2005, ketika sentiasa berurusan dengan Puspakom, aku telah menyertai peraduan SMS cogan kata yang dianjurkan oleh PUSPAKOM. Alhamdulillah! Aku telah menang dan mendapat tempat kedua dengan sloganku. Sebuah motorsikal Modenas Kristar 110 cc telah berjaya dimiliki secara percuma. Platnya DBA 1564 kalau tak silap. Cuma sempat dipakai beberapa bulan sebelum dipinjamkan kepada adik ipar yang sedang belajar di UPM. Selepas itu, ketika sedang gila dengan hobi berbasikal, motorsikal itu juga dijual kepada seorang lagi adik ipar untuk mendapatkan sebuah road bike Fuji.
Berbalik kepada kisah RXZ, oleh kerana dah lama tidak dinaiki dan menjadi pameran di belakang rumah, maka RXZ yang bernombor plat DQ 8148 ( cina penang sebut DQ Pay It Si Pei) juga dijual kepada bekas anak murid dengn harga RM800.
Kini, 2013, aku memiliki motorsikal ke4 , yang baru dibeli pada Januari lalu. Sebuah jentera 250cc yang dipasangkan di Bukit Beruntung. Hasil teknologi Benelli dari Italy yang digabungkan dengan Keeway. Pengalaman dengan Dorado 250 ini akan aku kongsikan dalam blog lain. RM12000 dan kini aku kembali menjadi mat motor.
Setelah ditugaskan di Sarawak, maka RXZ tadi ditinggalkan di kampung. Adik ipar pula menyambung tugas menjaga motorku. Aku jauh di Belaga yang mana pada masa itu kebanyakan rakan yang bertugas di sana mempunyai basikal untuk bergerak, maklumlah keperluan untuk menggunakan motorsikal belum begitu terdesak. Bila ada seorang kawan yang membawa motorsikalnya, maka hati ini juga ingin memiliki sebuah motorsikal juga. Ke Pekan Sibu aku mendapatkan motorsikal kedua iaitu Yamaha SS2 warna merah dengan no platnya QSC 4096. Itulah yang digunakan sepanjang tahun 1998 hingga 2002. Selepas itu, motorsikal tersebut dijual kepada rakan yang baru ditugaskan ke situ setelah aku balik ke semenanjung. Bukan niat untuk dijual tetapi kerana beliau beria-ia untuk membelinya kerana pada masa itu ia belum diposkan lagi.
Sekitar tahun 2005, ketika sentiasa berurusan dengan Puspakom, aku telah menyertai peraduan SMS cogan kata yang dianjurkan oleh PUSPAKOM. Alhamdulillah! Aku telah menang dan mendapat tempat kedua dengan sloganku. Sebuah motorsikal Modenas Kristar 110 cc telah berjaya dimiliki secara percuma. Platnya DBA 1564 kalau tak silap. Cuma sempat dipakai beberapa bulan sebelum dipinjamkan kepada adik ipar yang sedang belajar di UPM. Selepas itu, ketika sedang gila dengan hobi berbasikal, motorsikal itu juga dijual kepada seorang lagi adik ipar untuk mendapatkan sebuah road bike Fuji.
Berbalik kepada kisah RXZ, oleh kerana dah lama tidak dinaiki dan menjadi pameran di belakang rumah, maka RXZ yang bernombor plat DQ 8148 ( cina penang sebut DQ Pay It Si Pei) juga dijual kepada bekas anak murid dengn harga RM800.
Kini, 2013, aku memiliki motorsikal ke4 , yang baru dibeli pada Januari lalu. Sebuah jentera 250cc yang dipasangkan di Bukit Beruntung. Hasil teknologi Benelli dari Italy yang digabungkan dengan Keeway. Pengalaman dengan Dorado 250 ini akan aku kongsikan dalam blog lain. RM12000 dan kini aku kembali menjadi mat motor.
6 comments:
r u riding the motorbike to work...Better be careful..jalannya tu bengkang bengkok.
Ambe beli EX5 Class 1 second hand rm 1800. Jadi mat rempit kat KT
azklbuxl [url=http://sbac.org/ralphlaureneaby.aspx]polo ralph lauren[/url] ngkwholy tcetoa tpiltt [url=http://www.longchampoutletsttaschen.info/]longchamp le pliage[/url] vlxbbc [url=http://www.glouisvuittontaschenoutlet.info/]louis vuitton taschen[/url] tchxbh [url=http://sbac.org/ralphlaureneaby.aspx]ralph lauren sale[/url] qdrakxfl [url=http://www.deralphlaurensaleoutlet.info/]ralph lauren online shop[/url] txjcit [url=http://sbac.org/de/monclereaby.aspx]moncler online shop[/url] efvblz flbtalu xmccbcdir
PCU 7214 Honda EX5, masih guna sejak 1994 .... buat buang sampah dan ke Pekan Kuala Besut tiap hari Jumaat
moto Dorado tu jenis camne? mana gambo? 250 mana cukup kuat naik bukit GH. Aku minat gok kalu jenis chopper. Harley Davidson V-Rod esp.
moto Dorado tu jenis camne? mana gambo? 250 mana cukup kuat naik bukit GH. Aku minat gok kalu jenis chopper. Harley Davidson V-Rod esp.
Post a Comment