Monday, March 2, 2009

Istana Kehakiman

Kali pertama melalui bangunan yang tersergam indah ini dengan terpampang "ISTANA KEHAKIMAN" telah membawa satu pengertian yang amat mendalam. Istana selalunya digunakan untuk menggambarkan satu taraf tinggi dalam masyarakat sehinggakan jika seseorang cuba untuk melakukan sesuatu yang dianggap tidak disukai oleh penghuninya akan dianggap ditimpa daulat. Itulah hebatnya "istana". Kehakiman menggambarkan satu keadaan yang paling seimbang di mana setiap tindakan adalah seadil-adilnya. Begitulah besarnya gelaran Istana Kehakiman yang terletak di Wilayah Persekutuan PutraJaya.

Hari ini, Istana dan kehakiman semakin menonjol kerana menjadi sebutan rakyat samada besar atau kecil, baik di lobi hotel mahupun di kedai kopi hujung kampung. Semua ingin menyebarkan kefahaman yang tinggi tentang istana dan kehakiman. Jika dahulu, semua orang takut untuk membicarakan sesuatu yang di dalam perbicaraan mahkamah kehakiman kerana takut akan "ditimpa daulat" sebagaimana gerunnya rakyat untuk menongkah arus menentang istana.

Rakyat semakin keliru dengan keadaan yang menimpa negara pada hari ini. Di dalam media , terpampang berita yang cuba mengeruhkan hirarki hubungan Istana dan Rakyat. Hasutan demi hasutan dikatakan dilakukan oleh segelintir rakyat terhadap istana cuba dicanangkan oleh pihak yang tidak sehaluan. Apa dah jadi ? Wahai Tuanku ! Keluarlah mencemar duli meminta semua pihak mengembalikan hak yang sepatutnya kepada setiap rakyat. Biar apa pun kaum mereka, biar apa pun agama mereka, dunia ini untuk semua, di akhirat nanti, masing-masing akan mendapat bahagian berdasarkan amalan mereka di dunia ini.

Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku!

No comments: