Tuesday, September 30, 2008

Selipar Diadora & TShirt Camel

Petang 30 Ramadhan di Alor Setar agak sesak dgn penduduk MBAS berpusu-pusu menghabiskan jam terakhir menjelang 1 Syawal. Hujan yang turun sejak pagi seakan bersedih dengan membawa angin sejuk dan pilu terasa melihat lambaian ramadhan meninggalkan umat yang semakin ghairah untuk bergembira di hari raya.

Melalui Jalan Sultanah (Day) kami berhenti sekejap untuk berbelanja bagi menyediakan makanan di pagi raya, apa lagi kalau bukan nasi beriani pilihan sepanjang zaman. Semua lengkap di sini, tak payah berfikir panjang, apa nak, kas kas, tairu, gula batu dan sebutlah apa bahan untuk nasi beriani boleh diperolehi disini.

Sepanjang jalan ini terdapat banner ucapan selamat hari raya dari ex MB , Dato Seri Mahathir Khalid. Di jalan ini juga terletaknya rumah MB dan bekas MB. Nasib agak baik kerana terpandang Mercedes MB bergerak masuk ke perkarangan rumah yang sederhana dan keluar susuk tubuh seorang insan yang pertama kali insyaallah berhari raya sebagai MB Kedah Darul Aman. Nokia E65 pantas merakam namun terpaksa dipendamkan dahulu dek gprs yang tidak mengizinkan upload.

Masa berbuka hanya tinggal lebih kurang 2 jam lagi , reban kambing di belakang rumah juga sedang disiapkan. Ayam kampung yang agak banyak belum cukup umur untuk disembelih bagi menjadi lauk beriani. Inilah suasana di Kg Pondok Tasak, Langgar pada petang 30 Ramadhan dan yang pasti laksa akan menjadi santapan berbuka nanti.

Star Parade menjadi tempat menghabiskan wang dengan sepasang selipar diadora dan tshirt Camel sebagai tanda aku akan beraya. Ketika bahan ini ditulis, hujan telah reda dan malam ini sekali lagi mercun akan berdentum sebaik sahaja azan maghrib dilaungkan dan mari kita sama sama bertakbir, bertahmid dan bertasbih sepanjang malam ini supaya pemergian ramadhan dan kedatangan syawal turut menjadi saksi kepatuhan hambanya kepada yang maha Esa. Amiiin.

Allahuakbar Allahuakbar Allahuakbar kita hampir tiba ke saat kejayaan , bangkitlah bertakbir memuji Tuhan kerana kita dipilih untuk menjadi pejuang dijalannya.

Terima Kasih! Sedap di makan

Berbuka puasa dengan menjamah buah tangan daripada Anissa yang sedang mencuba resepi hari raya mengingatkan zaman- zaman dahulu bila kebanyakan orang menyediakan sendiri kek dan biskut untuk hari raya.

Daripada kek kulit buah limau dan kek buah hinggalah kepada menggoreng anak batu semuanya dilakukan sendiri dan keratan akhbar resipi kek dan biskut sentiasa disimpan supaya boleh digunakan lagi pada tahun mendatang.

Kini zaman dah berubah, semua ingin menyediakan resipi yang sama iaitu kek dan biskut cap tunjuk. Senang dan sangat mudah untuk disediakan. Tidak memerlukan masa yang panjang dan tidak perlu lagi menyimpan keratan akhbar, Biarlah arkib negara buat kerja tu.

Kesannya, tidak ramai orang yg mampu dan boleh membuat kek dan biskut lagi. Kos raya menjadi semakin mahal sebab semuanya kena dibeli. Tahniah la kepada Anissa yang baru berusia awal remaja tetapi ada minat untuk belajar. Semoga anda berjaya bukan kerana setalam biskut atau sepotong kek tetapi kerana anda memilih untuk mencabar diri dalam melakukan apa yang orang lain mungkin tidak melihat kepentingannya lagi.

Monday, September 29, 2008

Selamat Datang Ke Negeri Kedah

Alhamdulillah! Ucapan pertama yang terucap setelah selamat tiba ke bumi Kedah Darul Aman yang menanti dengan tanah jelapang padi yang tersohor sekian lama. Perjalanan di dalam hujan yang tidak menentu begitu terhibur dengan paparan wajah MB yang menyambut anak negeri untuk pulang beraya.

Tahniah kepada Ustaz Azizan yang terus berusaha menjadikan pentadbiran yang telus dan akan juga menjadi contoh good governance kepada negeri2 lain di Malaysia.

Sunday, September 28, 2008

Menjenguk Hujung Ramadhan

Bila Ramadhan mula berada dipenghujungnya maka wajah- wajah kaum kerabat yang jauh akan memunculkan diri menjengok kampung halaman dam bersama- sama menyambut Hari Raya. Inilah lumrah dalam kehidupan melayu Islam di malaysia. Apabila keluarga semakin besar maka masa makan pun terpaksa mengikut giliran.

Kalau rumah yang sunyi tanpa suara sanak saudara telah berubah, kanak- kanak akan mula membina kemabli persahabatan setelah setahun tidak berjumpa. Orang dewasa sibuk bercerita kisah- kisah lama di zaman remaja dan kanak-kanak. Usik mengusik, sambil hilai tawa menambahkan kemesraan. Usah dibiar keindahan ini dicemar oleh cemburu dengan kereta baru saudara mara atau kehebatan mereka dalam karier. Biarkan masing- masing dengan apa yang mereka ada, yang penting dipenghujung ramadhan ini akan memberikan sinar baru pada I syawal nanti.

Esok - pulang ke Kedah untuk menyambut lebaran di sana. Bagi kaum keluarga di sini, Selamat Hari Raya dan maaf zahir dan batin

ASUS 1O INCI intel atom 80gb hd


pukul 3 ptg di kb yg penuh dgn kenderaan amat meletihkan. terpaksa dtg juga kerana menemani adik utk mendapatkan laptop asus 10 inci , tapi sbg blogger, modem bergerak tetap dlm poket dam skrg sedang menunggu dlm kereta sempat juga berblog VIA ASUS. tahniah puyen, akhirnya cita2 utk memiliki laptop telah tercapai. rm 1800 berbaloi utk mobile laptop ini, ringan dan hebatttttttt

Saturday, September 27, 2008

Freedom Writers Diary lakonan Hilary Swank

Sekarang saya sedang menonton "The Freedom Writers" di saluran 411 Astro bermula pukul 11.00 pagi. Ia mengisahkan seorang wanita yang menjadi guru bernama Cik Erin Gruwell. Sekolah yang terletak di Long Beach adalah merupakan sekolah yang terdiri daripada pelajar pelbagai kaum yang saling bergaduh antara satu sama lain dan mempunyai pengalaman hidup yg menakutkan walaupun baru berusia sekitar 14-15 tahun.

Apa yang begitu menyentuh perasaan saya ialah seorang guru yang begitu dedikasi yang mampu menukar watak, keangkuhan,kesombongan dan permusuhan mereka melalui sentuhan kepada jiwa mereka. Setiap orang tidak kira siapa boleh menghidupkan cahaya kecil masing- masing dan layak bergelar 'hero'. Setiap orang hanyalah orang biasa yang menghormati orang lain tetapi tidak boleh menganggap diri kita kecil kerana ini semua akan menyebabkab kita akan mengasingkan diri daripada landasan kejayaan. "TOAST OF CHANGE" adalah kunci kepad akejayaan mereka berubah menjadi manusia. Modal insan ini telah berjaya meningkatkan prestasi akademik yang baik kerana ada guru yang memahami mereka, guru yang telah berkembang hingga ke tahap yang tinggi dalam kesemua tahap perkembangan orang dewasa. Guru yang berjaya meyakini mereka bahawa setiap orang adalah berharga dan layak untuk berjaya.

Tontonilah kisah ini dan anda akan lihat bagaimana besarnya jasa guru kepada anak murid mereka.

'TEACHING IS NOT ONLY GOING TO SCHOOL AND GET THE JOB DONE, IT IS ABOUT TOUCHING THE HEARTS OF THE CHILDREN AND GET THEM GOING'( Azhan, 2008)

http://www.myhero.com/myhero/hero.asp?hero=e_gruwell untuk mengetahui the truth behaind the movie

Nokia e65

Aku bangkit dr tidur pd jam 10 pg ini selepas perjalanan panjang semalam. Tiba2 wifi jiran tpapar d e65 ku. Terus aku menaip kerana aku sudah ketagih. Teringat zul4kulim yg selalu menulis blog via blackberry. Hari ini aku menulis via e65.

Thursday, September 25, 2008

Meningkatkan Keyakinan Diri


• Sayangi diri sendiri

o Pernah dengar, “Macam mana orang nak sayang kita kalau kita tak sayang diri sendri?” memang betul pun kan ungkapan ni. Apa lagi yang orang mampu buat kalau kita sendiri tak sayang diri. Macam mana caranya nak saying diri sendri? Kalau susah, bayangkan begini. Kita ada orang yang kita sayangi, apa yang kita takmau dia lakukan maka janganlah kita lakukan perkara yang sama. Sebenarnya tak sama menyayangi diri sendiri dengan menyayangi orang lain. Anda akan lebih menyayangi yang lain jika anda menyayangi diri sendri.

o Pernahkah memeluk diri sendiri? Cubalah setiap kali sebelum tidur dan sesudah bangun tidur. Rasanya kaedah ini akan berkesan. Semasa memeluk, hayatilah kasih sayang yang keluar dan meresap masuk semula ke hati sanubari kita.

• Melihat ke dalam cermin

o Malu tak tengok cermin? Ahaks, I’m a kind of this grup. Saye malu ho nak ngadap cermin. Especially kalau orang ada sekitar saya. Tapi mulai hari ni rasanya saya mahu belajar melihat cermin. Sebab dikatakan, dengan melihat cermin dan memberikan senyuman untuk penampilan diri sendri adalah satu sumbangan besar. Ini menunjukkan kita bangga dengan apa yang telah diberikan kepada kita. He he, esok2 kene la saya beli cermin sebab dalam umah ni ade satu jek. Tu pun kecik dan sangat jarang digunakan. Kalau suami saye nak adjust misai dgn jambang dia jek guna..ha ha…

• Buat sesuatu yang menggembirakan

o Ayat ini sangat subjektif. Apa saja yang menggembirakan. Anything!!! Jika kita gembira menanam, maka tanamlah apa yang boleh ditanam. Kalau anda gembira membaca buku, maka ia adalah kegiatan yang berbaloi untuk dilakukan.

• Dengar kata2 sendri

o Takde sape lagi yang memahami diri kita melainkan diri kita sendiri. Orang lain mungkin boleh mengadili kita tetapi, mungkin mereka tak mengenali diri kita seperti mana kita mengenali diri sendiri. Dengarlah kata hati dan naluri sendiri kerana kebanyakan daripadanya adalah benar dan pedulikan apa juga yang orang lain bakal kata. Mereka belum tentu mahukan yang terbaik buat kita.

• Bercakap dengan diri sendrik

o Pada masa tertekan, bercakaplah dengan diri sendiri. Dengan diri sendiri, kita bebas berbual apa sahaja. Cuba kata pada diri sendiri bahawa bertuah menjadi diri sendiri. Hargai semua kemajuan dan peningkatan yang telah diri kita lakukan.

• Buang yang negative

o Sekiranya rumah bersepah, kemaskan. Sekiranya kerja tidak selesai, maka selesaikan. Sekiranya kawan kita sering berkata yang negative, beritahu dengan baik bahawa kita tak maukan ini. Pendek kata kalau ada sesuatu yang negative, cuba buangkan.

• Ambil yang positif

o Jangan paksa diri buat benda yang diri sendiri tak suka. Jika gembira untuk menjahit, maka carilah sesuatu untuk dijahit. Sekiranya anda suka untuk bergambar, maka bergambarlah.

• Jauhkan bergossip

o Tak kira walau seronok mana sekalipun bergossip, tinggalkanlah kerana bila kita berkata buruk tentang orang, perkara yang sama mungkin akan berlaku kepada kita

• Berlaku jujur

o Jujurlah dengan diri setiap masa. Sekiranya ada sesuatu yang anda tak suka, maka terimalah. Jika ada sesuatu yang kita tak mau melakukannya sekarang, dan perkara itu tidak memudaratkan keselamatan dan kesihatan kita, maka tangguhkanlah perkara itu di lain masa. Sama juga dengan ada perkara yang kita suka lakukan, maka lakukannya selagi ia tidak menyakiti orang lain. Jika anda rasa diri anda bagus, enjoy dengan perasaan tu sekalipun atas sebab yang tak jelas.

• Bertanggungjawab

o Tunjukkan sikap tanggungjawab pada semua tindakan kita sendiri. Jangan buat orang lain menanggung kesalahan yang kita buat. Sekalipun itu kesalahan, anda akan lebih lega berbanding dengan menanggung rasa bersalah seumur hidup kita. Jangan menggalas tanggungjawab orang lain hanya kerana anda merasakan anda perlu melakukannya.

• Hadapi semua kenyataan

o Jika kita berasa tidak selamat, tidak pasti, takut2, pergi ke dalam diri sendiri. Sebagai contoh, sekiranya anda gugup menjadi seorang peguam, yakinkan bahawa anda adalah seorang peguam yang baik. Kalau bukan hari ini, esok anda masih perlu menjadi peguam yang baik.

• Rajin mencuba

o Ada kala percubaan pertama tak menjadi. Kesilapan boleh berlaku bila-bila masa sahaja. Belajar dari kesilapan yang telah kita lakukan kerana itu adalah guru terbaik buat kita. Suatu masa, kita akan mengetahui bahawa kejayaan yang kita buat adalah kejayaan paling bermakna buat diri sendiri.

• Hargai penghargaan orang

o Jika anda telah melakukan sesuatu yang bagus dan orang lain menghargainya, terimalah penghargaan itu dengan ungkapan terima kasih. Mengertilah, mereka menghargai kita kerwana mereka betul2 menghargai kita atas apa yang kita lakukan.

• Berdiri dengan rasa yakin

o Posting badan kita hendaklah menunjukkan keyakinan diri. Berdiri tegak, jgn membongkok, luruskan bahu dan tegakkan kepala. Senyum akan membuatkan diri anda lebih yakin.

• Beramah mesra

o Beri salam kepada orang terutamanya yang dikenali. Sapa siapa sahaja yang anda kenal. Berikan senyuman supaya orang akan membalasinya dengan senyuman juga. Kita akan berasa gembira sekiranya orang senyum kepada kita.

• Jangan katakan tidak

o Bila kita rasa kita tak boleh buat, sebenarnya kita takut utk berkata ya. Sekali berkata tidak, maka itu menunjukkan kita belum cukup yakin dengan kemampuan diri sendiri. Sekalipun belum pernah mencuba lagi untuk melakukan sesuatu, katakan bahawa anda boleh melakukannya kerana ini lebih memberi inspirasi berbanding mengatakan tidak.

• Aktifkan diri

o Kalau sekalipun anda takde pekerjaan, jangan hanya duduk tanpa membuat sesuatu. Carilah sesuatu untuk diusahakan supaya masa kosong tidak merosakkan diri anda.

• Happy foods!!

o Makanlah makanan yang menggembirakan seperti coklat, strawberi, lemon, aiskrim dimana makanan seperti ini akan meningkatkan kandungan serotonin di dalam otak dan akan menimbulkan perasaan gembira pada diri.

• Hadapi ketakutan

o Orang yang dipandang paling berani juga sebenarnya bermula dengan takut. Ketakutan hanya boleh dilawan jika kita berhadapan dengannya. Sebagai contoh, bercakap di khalayak ramai dilihat menakutkan namun jika anda berjaya melakukannya, anda akan bangga dengan diri anda sendiri.

• Optimistic

o Setkan gol yang perlu anda tuju. Bertatih dari awal untuk mencapai tujuan itu. Seperti bayi, bayi tidak melangkah terus dengan langkah yang betul.

• Bertanya soklan

o Jika kita risaukan sesuatu, jgn cepat menyalah kan diri sendiri dengan soalan-soalan yang menyusahkan diri sendiri. Sebagai contoh anda telah membuatkan seseorang marah, jgn menyalahkan diri dengan soalan, “Kenapalah aku buat dia marah?”, tetapi sepatutnya anda bertanya soalan yang lebih positif seperti, “Apakah yang boleh aku lakukan untuk mengeratkan semula hubungan yang dah rapuh ni?”.

• Belajar

o Terimalah yang tidak semua yang kita rancangkan akan jadi kenyataan. Terima kesalahan dan penolakan orang sebagai sesuatu yang perlu kita lalui untuk mencapai tahap yang lebih baik. Jadi belajarlah sebanyak boleh.

• Senaraikan

o Cuba senaraikan setiap sesuatu kebolehan anda dari ‘Saya boleh melipat kain dengan kemas’ hinggalah ‘Saya boleh bercakap dengan baik depan khalayak ramai’. Setiap kali anda teringatkan sesuatu kebolehan anda ini, senaraikannya dalam senarai yang sama. Tiba masanya anda rasa kecewa dengan diri sendiri, ambil sedikit masa untuk membaca senarai itu. Secara tak langsung anda akan mengelakkan dari merasakan diri sendiri tak ada gunanya.

• Membantu

o Banyak caranya untuk membantu mereka yang memerlukan. Sekiranya kita dapat membantu orang lain, pastinya kita akan dapat meningkatkan juga keyakinan diri kita sendiri. Sebagai contoh, membelikan sepeket beras buat teman kita yang diketahui memang kurang berkemampuan. Ini adalah satu cara untuk menggembirakan diri sendiri dengan menggembirakan orang lain terlebih dahulu. Kadangkala pertolongan kecil lebih bermakna untuk meningkatkan keyakinan diri kita sendiri.

• Tunjukkan jalan

o Fikirkan sesuatu yang anda benar2 mampu untuk buat. Cari sekumpulan kecil yang berminat untuk melakukan perkara yang sama dan jawab soalan-soalan mereka dengan baik. Sekiranya tidak menjumpai kumpulan itu, mungkin anda boleh memulakan satu kumpulan untuk mengusahakan perkara ini.
Sumber : http://sitisifir10. blogspot. com

Taman Melewar dan Penulisan Ilmiah

Melangkah ke Taman Melewar buat kali pertama sejak kehebatan ayam sabung abang mat sekitar penghujung 90-an. Pada 25 Ramadhan ini telah terukir kenangan terindah kerana di saat gerak hati (hunches) begitu membuak untuk ke sana telah menemukan pelbagai jawapan yang tidak pasti. Terima kasih Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man kerana kesudian untuk menyampaikan tazkirah. Kali pertama juga aku melihat susuk kecil kerabat Tuan Guru berdiri megah menyampaikan bait-bait memperingatkan diri sendiri dan sahabat tentang kelebihan Ramadhan.

Mengapa memilih tajuk itu? Hakikat yang diakui pada malam ini bahawa percakapan akan kosong tanpa pembuktian melalui sejarah yang telah berlaku dan hanya sebagai angan-angan tanpa maklumat Quran, Hadis, Ijmak dan Qias. Mana mungkin seorang yang berdiri di bawah perjuangan agama bercakap bagaikan seorang penyajak yang hanya melihat sebagai satu fenomenalogi. Setiap kata-kata disokong hujah bernas, diselit ayat-ayat suci yang menambahkan kukuh erat jiwa manusia yang menadah cuping telinga saban malam di Taman Melewar.

Begitu juga penulisan tanpa tinjauan literaturnya, tanpa kerangka model dan tanpa ilmuan bidang maka tidak ubah ibarat dongeng sang duyung yang hanya diiringi oleh fatamorgana yang melakunkan watak air untuk sang insan yang dahaga.

Semakin dalam aku menyusuri gua, semakin gelap rasanya namun ia tetap menjanjikan habuan guana yang mampu membebaskan diri dari belenggu hidup. Itulah indahnya bergelar cendikiawan.

Wednesday, September 24, 2008

Self Actualization


Mengapa tidak kumiliki jiwa dan kekuatan sebagaimana kalian yang sanggup terkapai-kapai di dalam perigi demi sebuah cita-cita yang luhur. Alangkah indahnya saat kejayaan telah tercapai sehingga hilang segala kepenatan. Baru aku sedar bahawa hidup adalah perjuangan, kegagalan hanya bersifat momentary yang akan hilang apabila fajar terbit di timur ibarat orang yang berbuka puasa yang puas meneguk walaupun segelas air sejuk.

Tahniah kepada kalian kerana seusai ini masih ingin berbakti kepada anak bangsa tanpa menghiraukan kepesatan alam teknologi, biarpun lautan kenderaan terpaksa diredah sedangkan pada masa yang sama insan lain sudah meletakkan noktah kehidupan walaupun akal masih belum berkurang, tenaga masih berupaya namun hati terlalu kecil untuk meneruskan bimbingan kerana aku telah berjaya.

Terima kasih, nasihatilah dan bukalah minda kami supaya mata yang ada bukan kumpuan yang gagal melihat peluang saujana mata memandang kerana perjalanan masih jauh. cambahkanlah bibit- bibit kepahlawanan supaya perjuangan ini dapat kekal di persada hidup dalam menuju kejayaan yang bukan sahaja untuk diri malah demi agama dan negara.

Tuesday, September 23, 2008

Refleksi 9 yang kabur-kabur

Refleksi 9

Perbincangan pada hari ini adalah merupakan kemuncak kepada pra syarat penyeliaan yang kedua iaitu ‘interpersonal skills’. Setelah memahami pendekatan yang digunakan di dalam penyeliaan iaitu ‘directive control’, ‘directive information’, collaborative’ dan ‘non-directive’ maka seorang penyelia sebenarnya telah mengetahui platform penyeliaan masing- masing. Seterusnya pemahaman tentang penyeliaan ini pula akan memudahkan bagi penyelia untuk menggunakan pendekatan yang sesuai dengan guru kerana setiap guru adalah berbeza dan pendekatan yang digunakan semasa menyelia juga bergantung kepada faktor perbezaan individu dari pelbagai sudut seperti pengalaman, keyakinan, pengetahuan dan sebagainya.

Apabila mengikuti perbincangan dan hasil daripada bacaan, saya melihat bahawa platform yang telah terbina di dalam diri penyelia mungkin tidak selari dengan tingkah laku yang ditunjukkan semasa penyeliaan. Dalam konteks ini, penyelia sebenarnya belum mengenali diri secara praktikal ketika berhadapan dengan situasi sebenar semasa menyelia. Bab ini amat penting untuk difahami dalam konteks hubungan interpersonal kerana setiap kata- kata yang keluar daripada penyelia adalah merupakan tingkah laku penyeliaan dan boleh ditentukan pendekatan yang digunakan. Mengapa ia penting untuk diperbincangkan? Kita percaya setiap guru inginkan penyeliaan yang berlaku terhadap mereka adalah dalam bentuk komunikasi sehala daripada penyelia yang sangat minima yang menjurus kepada pendekatan non-direktif. Ini akan dapat dicapai jika penyelia boleh membimbing guru tersebut sehingga tercapainya proses di mana guru boleh bertindak selari dengan misi dan visi sekolah

Apa yang perlu diperhatikan juga dalam bab ini adalah siapakah yang membuat keputusan dalam perbincangan di antara penyelia dan guru. Daripada tingkah laku penyelia dalam menggunakan 10 kategori akan menentukan pendekatan yang mereka gunakan semasa proses penyeliaan walaupun mungkin ianya berlawanan dengan apa yang difkirkan oleh penyelia itu sendiri. Penyelia mesti menyedari bahawa kemungkinan berlakunya ketidakserasian kognitif di antara beliau dengan guru yang menyebabkan konflik dalam penyeliaan. Memahami maksud ‘Johari Window’ dan langkah- langkah untuk mengatasi ketidakserasian akan meningkatkan lagi kemahiran penyelia dalam membantu membangunkan diri guru dan juga penyelia itu sendiri.

Saya teringat seorang pengetua yang telah mampu membangunkan guru dalam melakukan tugasan di sekolah dengan menggunakan pendekatan ‘directive control’ pada mulanya hingga akhirnya guru itu sendiri yang akan menguasai perbincangannya dengan pengetua selepas beberapa bulan yang menunjukkan peranan guru adalah lebih besar daripada pengetua itu sendiri. Keupayaan itu tadi menunjukkan bahawa pengetua sebagai penyelia perlu merancang bagaimana untuk membantu guru sehingga akhirnya peratus guru yang memerlukan pendekatan non-direktif dalam penyeliaan adalah meningkat dari masa ke semasa.

Persoalannya, alangkah susahnya untuk mengubah diri sendiri, apatah lagi untuk mengubah orang lain. Jika peratus pendedahan tentang penyeliaan ini kepada guru terlalu kecil maka apakah masa depan penyeliaan di negara kita sangat bergantung kepada peranan kami sebagai penggerak di sekolah nanti.

Monday, September 22, 2008

Catatan Pertiwi


Kami mengucapkan selamat bertugas kepada YAB Perdana Menteri sebagai Menteri Pertahanan yang baru. Semoga dengan kedatangan Dato Seri akan membantu meningkatkan kebajikan anggota tentera dan meneruskan kehebatan Mantan Menteri Pertahanan.

Kami berjanji untuk terus mempertahankan kedaulatan negara daripada pencerobohan asing tetapi amat mengharapakan pihak- pihak yang lain untuk membantu menjaga negara kita daripada pencerobohan dalam bentuk lain seperti hiburan yang melampau dan sebagainya kerana kami tidak mampu untuk bersama keluarga terutama anak- anak gadis kerana kami selalu berada di perbatasan

Selamat Hari Raya

Sunday, September 21, 2008

Seminar Mingguan IPK

Majlis mengucapkan ribuan terima kasih kepada Encik Muthusamy daripada Jabatan Nazir dan Jaminan Kualiti KPM kerana telah sudi untuk berkongsi dengan kami semua berkaitan dengan tugas- tugas penaziran di sekolah seluruh Malaysia.

Ada tak sesiapa yang boleh membezakan di antara cara jemaah nazir menyelia guru di sekolah dengan konsep penyeliaan oleh Glickman et.al.

Mereka akan berada di sekolah dan menyelia apa yang telah guru sediakan dan memastikan pengajaran berlaku di dalam kelas serta sesuai dengan kandungan yang terdapat di dalam kurikulum subjek berkenaan.

Apakah penambahbaikan yang boleh kita lakukan dalam usaha meningkatkan mutu penaziran dan penyeliaan pada masa depan supaya mereka tidak disalah ertikan sebagai FRU /UTK dalam bidang kepolisan ataupun MP di dalam ketenteraan.

Jika nazir itu adalah seorang pegawai PTD maka cara mereka berada di sekolah adalah memastikan kurikulum berjalan seperti yang termaktub di dalam akta atau enakmen atau apa sahaja yang menjadi peraturan dan undang2 yang terpakai untuk semua sekolah. Tetapi, mereka adalah bekas guru yang menyambung tugas diluar daripada pengajaran di dalam kelas. Sudah tentu mereka tidak boleh berubah daripada sebahagian daripada guru kerana setinggi mana mereka hendak meningkat dalam jawatan, maka mereka mesti anggap diri mereka adalah guru, mengapa? seorang KPPM mesti terdiri daripada guru.

Mengapa kita tidak rangkaikan kerjasama ini dengan cara yang lebih resmi bermula daripada ketua panitia, ketua bidang, GPK, pengetua dan ke atas dengan konsep yang lebih kolaboratif. Dunia telah berubah sebagaimana teori pengurusan juga telah berubah. Berilah kepercayaan secara formal kepada mereka di sekolah untuk menyelia dan janganlah ada jurang tugas yang di antara bahagian KPM kerana kita semua adalah ibarat rantai yang tidak bernama tanpa ada jalinan antara satu sama lain.

Saturday, September 20, 2008

English Premier League 08

Keputusan penuh perlawanan antara Liverpool vs Stoke City 0-0

Walaupun tuan rumah menguasai keseluruhan permainan namun segala usaha yang dilakukan adalah sia-sia.

Secara keseluruhan , perlawanan adalah berat sebelah dan pengurus the reds Rafael Benitez terpaksa memikirkan kesebelasan utama yang lebih kreatif untuk mencari gol.

Sekadar Perbandingan: Guru Ganti

Senario 1

Seorang doktor wanita yang bertugas di hospital besar kemungkinan akan cuti bersalin sepanjang karier mereka. Bila mereka bercuti maka doktor lain akan membantu meneruskan tugas mereka

Senario 2

Seorang pegawai PTD wanita yang cuti bersalin selama 60 hari pasti tugas mereka akan dibantu oleh rakan PTD yang lain bagi memastikan tugas pentadbiran berjalan dengan lancar.

Senario 3

Seorang ahli bomba lelaki yang bercuti untuk mengerjakan ibadat haji sudah tentu akan diteruskan oleh rakan setugas mereka untuk memastikan setiap kebakaran atau kemalangan mendapat bantuan secepat mungkin

Senario 4

Seorang guru yang mengajar di sebuah sekolah telah mengambil cuti bersalin telah diganti tugas mereka oleh seorang GURU GANTI yang tidak pernah mendapat apa-apa kursus perguruan.

Apa bezanya senario 4 berbanding yang lain? Mengapa begitu senang seorang guru yang telah mengikuti kursus selama 4 tahun dan berpengalaman hanya diganti oleh seorang GURU GANTI yang tentunya tidak mampu melakukan kerjanya sebagaimana seorang seorang yang tidak ada kelulusan untuk menggantikan seorang doktor,
mengapa tidak ada seorang yang merupakan lepasan SPM untuk menggantikan tugas seorang pegawai PTD dan mengapa tidak diumumkan sesiapa yang berminat untuk menggantikan seorang ahli bomba untuk bertugas memadam kebakaran.

Jika seorang doktor yang tersilap mereka telah menggadaikan satu nyawa, jika seorang PTD yang tersilap, mereka telah mengorbankan satu jabatan, jika seorang ahli bomba yang tersilap mereka mengorbankan satu keluarga, tetapi tahukah kita bahawa seorang guru yang tersilap maka mereka akan menggadai sebuah generasi.

Usahlah diberi istilah GURU GANTI kepada mereka kerana ini akan menjadikan profesyen perguruan sebagai satu profesyen kelas bawahan sedangkan tidak kira siapa anda, anda pasti menghantar anak anda ke sekolah. Marilah kita membina imej guru dengan menukarkan istilah ini kepada PEMBANTU SEKOLAH GANTIAN (PSG) supaya mereka tidak disamakan dengan guru yang mereka bantu.

Sayangilah bidang perguruan ini kerana semakin hari guru semakin tidak dihormati dalam masyarakat. Jika tidak warga guru yang berjuang untuk penghormatan ini , siapa lagi......

Friday, September 19, 2008

Jika kita... biarkanlah

19 Sept - Mengikuti perbincangan bersama di dalam kelas Dr Chua telah membawa kepada ingatan yang pelbagai- ada yg tersimpan di short-term memory, ada yang menyambung hingga ke long-term memory.

Apa yg ingin dikongsi drp perbincangan ialah jika kita telah mula kehilangan apa yang kita miliki maka biarkanlah kerana asalnya kita tidak ada apa-apa....

Cuba lihat rambut di atas kepala, kalau dulu semasa remaja, begitu lebatnya ia menghitam di atas kepala, sekarang tompok-tompok sinar telah mula timbul. Jika begitu ...biarkanlah kerana dulu kita lahir tanpa rambut yang banyak.

Apa moral di sebalik kisah ini...

Janganlah kita menangis kerana kehilangan, janganlah kita terlalu menderita jika ditimpa musibah, janganlah kita terlalu gembira kalau berjaya kerana dulu kita semua sama sahaja, lahir dalam keadaan togel, betulkah?

Apa yang ada dalam mimbar jumaat hari ini? Janganlah kita memilih untuk berqiamullalil pada hari ganjil semata- mata kerana kita dulu tidak kisahpun dilahirkan pada mana- mana hari.

Selamat pulang ke kampung halaman, jgn lupakan tugas dan tanggungjawab pada keluarga tercinta

Thursday, September 18, 2008

Suasana Berbuka di Mesjid Wilayah

Menunggu waktu azan Maghrib menandakan ketaatan umat islam terhadap ajaran agama. Kita bersyukur dengan rezki yang diberikan sambil tidak lupa tentang nasib mereka yang kebuluran di seluruh dunia terutamanya umat islam yang sama menjalani ibadat puasa

Inilah suasana di dalam masjid yang begitu gah di atas bukit. Marilah kita memuliakan rumah Allah dengan menjadi tetamu yang beribadat kepadaNya
Dua wakil tganu yang meninggalkan keluarga tersayang demi mengejar cita-cita. Tahniah sahabat di atas kegigihan anda. Rakyat tganu berdoa untuk kejayaan kalian.

Testing 1, 2, 3


Cubaan pertama Kodak Easy Share C713 adalah merupakan pilihan artikel pada hari ini. Lihatlah kemampuannya untuk menjadikan ia seolah berada di depan mata anda.

Jika anda berminat untuk mendapatkan sebuah kamera idaman dengan harga yang berpatutan, jangan lepaskan peluang yang ada.

Jaminan kualiti adalah merupakan kekuatan Kodak C713 yang mampu milik. Kunjungilah pusat- pusat jualan untuk keterangan lanjut.

Cuma , ketiga- tiga model ini khas untuk iklan ini sahaja kerana mereka telah ditempah sejak belasan tahun lagi. Jika ada yang berminat untuk membuat iklan hari raya , sila buat tempahan.

Dari Jitra ke Puncak Everest

Malam ini seperti biasa berterawih dan setiap malam adalah asing kerana aku memilih untuk melangkah ke mesjid atau surau yang berbeza

Imam mengangkat takbir rakaat pertama , terpandang susuk tubuh di saf hadapan. 14 tahun yg lalu ku kenalinya. Seorang yg sangat peramah , rokok More Merah tak lekang dari bibir kecuali bila berada di fakulti.

Uban memenuhi kepala yg ditutup dek kopiah/lebai , memakai baju melayu putih dan aku tahu memang sah dialah orangnya.

Dari Jitra dia datang , kini berada di Puncak Everest, bersama Al Bukhari memikul amanah yang besar melangkau batas sempadan negara, merentasi batas benua demi memastikan jiwa muslim mendapat ilmu. Alhamdulillah , Engkau telah menempatkan hamba mu sesuai dengan keupayaan masing- masing.

Mr Haridan Ismail, teruskanlah usaha itu kerana tugas kita adalah sama , memberikan peluang kepada sesiapa yang memerlukan dalam menuntut ilmu dan kami menyokong setiap yang baik dan paling penting mendapat keredhaan.

Wednesday, September 17, 2008

Kari Kepala Ikan dan Nasi Beriani

Pelik !
Tiba- tiba penjual pasar ramadhan tidak mahu menjual kari kepala ikan dengan nasi beriani. Katanya mana boleh bercampur nasi beriani dan kari kepala ikan, tak ngam. Itulah kita. Terlalu berstruktur dalam kehidupan , aku melayu maka aku tak boleh makan spaghetti, sushi jauh sekali, selera tak datang.

17 Ramadhan pada pukul 6 petang amar redup dan suasana tenang di tepi bukit menghala ke segambut. Menteri telah bertukar Kementerian (suka sama suka?). SAPP meneruskan hasrat dan keluar dari komponen BN. Senario yang sangat menarik. Kalau dulu jarang berlaku seperti mana jarang ada orang nak makan nasi beriani berlaukkan kari kepala ikan.

Apa pengajaran ? Globalisasi abad ini terus berkembang pesat, setiap minit ditunggu, akhbar sudah ketinggalan, blog juga terkadang tercungap2 mengejar berita. Usah memikir panjang membuat analisa , kelak akan ditertawa. Ketinggalan zaman , kata mereka.

Tak pelik lagi, kalau setakat makan kari kepala ikan dengan nasi beriani, markah tak banyak dalam kreativiti.

Pesanan untuk diri sendiri dan rakan pembaca, hayatilah khutbah terakhir Rasul SAW supaya kita tidak hanyut dalam kepesatan maklumat hari ini.

Selamat Berbuka Puasa.

Al Quran dan Perubahan dalam Kehidupan.

Selamat Menyambut 17 Ramadhan sempena Nuzul Quran

dipetik dari http://www.al-azim.com/masjid/ramadhan1425/nuzul/perubahan.htm

Sebelum turunnya Al-Quran manusia (khususnya di Benua Arab) secara amnya hidup di dalam kepelbagaian ragam kepercayaan, kebudayaan dan etika. Dan kemudian Al-Quran diturunkan dengan membawa rahmat perubahan.

Antaranya ialah:

1. Bidang Akidah: Melalui pernyataan yang dibawa oleh Al-Quran tentang tuhan itu Esa dan Tunggal, maka kepercayaan bertuhan banyak (politheisme) menjadi gugur (tidak diakui oleh Islam). Sebab tidak ada tuhan selain Allah SWT, dan Dialah Yang Maha Pencipta alam semesta ini. Kepercayaan seperti ini dinamakan tauhid.

2. Bidang Ibadah: Al-Quran datang dengan petunjuk bahawa yang berhak untuk disembah hanyalah Allah SWT. Dia Yang Tunggal, pencipta manusia dan alam semesta. Al-Quran dengan petunjuk yang demikian, melarang keras beribadah kepada patung, berhala, matahari, bulan atau selain Allah SWT. Sebab, tidak ada sekutu bagiNya.

3. Bidang Akhlak: Al-Quran memberi petunjuk dan garis pemisah tentang kriteria antara akhlak yang baik dan terpuji dengan akhlak yang buruk dan tercela. Masalah-masalah pembunuhan, perzinaan, perjudian, pencurian dan merampas harta orang lain, tidaklah masuk dalam wawasan akhlak, justeru masalah-masalah tersebut termasuk kedalam tindakan jenayah dan pembuatnya wajib dijatuhkan hukuman.

4. Bidang Siyasah (Politik): Al-Quran dan sunnah Rasul (Al Hadits) tidak mengakui kedaulatan umat atau penguasa. Kedaulatan menurut kedua sumber tersebut dan sumber lain yang diakui kaum muslimin adalah milik Allah dan RasulNya. Hanya 'kekuasaan pemerintahan' sajalah yang dimiliki umat. Dan di dalam Islam tidak diakui (tidak ada) 'Sistem Kerajaan' atau Aristokrasi. Pemerintahan Islam adalah 'Negara Kesatuan', bukan 'Negara Bahagian'. Inilah salah satu contoh yang pernah terjadi dahulu semasa kekhilafahan masih berlaku, dan ia bukan sekadar perbandingan teoritis tetapi merupakan sebuah peraturan yang terbukti di dalam kenyataan kehidupan.

5. Bidang Ekonomi: Al-Quran (dan Sunnah Rasul) telah memberikan batasan pemilikan bagi individu, masyarakat dan negara. Telah ditentukan apa yang boleh dimiliki oleh individu dan apa yang tidak. Juga telah ditentukan tentang pemilikan sesuatu (benda) yang bersifat umum, tidak boleh dimiliki oleh per individu, seperti laut, sungai dan lain-lain.

Peraturan yang terdapat pada Al-Quran (dan Sunnah Rasul) memberikan petunjuk pelaksanaan tentang jaminan pemenuhan keperluan asas setiap individu menurut kadar dan dalam keadaan seadil-adilnya.


Tuesday, September 16, 2008

Wind of change


I follow the Moskva
down to gorky park
listening to the wind of change
an august summer night
soldiers passing by
listening to the wind of change

The world is closing in
did you ever think
that we could be so closed, like brothers
the future's in the air
I can feel it everywhere
blowing with the wind of change

Take me to the magic of the moment
on a glory night
where the children of tomorrow dream away
in the wind of change

walking down the street
distant memories
are buried in the past forever
I follow the moskva
down to gorky park
listening to the wind of change

The wind of change blows straight into the face of time
like a stormwind that will ring the freedom bell
for peace of mind
let your balalaika sing
what my guitar wants to say

Aku berserah kepada takdir dan waktu
antara ramalanku akan benar belaka
atau pelamin angan yang musnah
jika benar alhamdulillah
jika tidak bersyukurlah

kerana kau dipaksa aku terpaksa
menghitung hari dan demi waktu
seiring dan sejalan
pasrah, resah tika dan saat ini
adakah bayangan gurauan
atau fantasi dan realiti
inilah kisah dalam lagu
kerana kau

tapi aku hanya mampu mengintai dari tirai kamar
jeling menjeling tapi ku takkan berpaling
hanya menunggu sonata musim salju
berterbangan bagaikan layang-layang terputus talinya

Sidang Media DSAI

Bertempat di HQ PKR Tropikana
pukul 2.00 petang

Permulaan kepada detik yang ditunggu

Khabarnya...
Kita akan diubah... betulkah?
Siapa yang cakap?
Mengapa berubah?
Oh! Aku tetap di sini .. sedang mencari
Diri sendiri

Hebatnya engkau
Kesempurnaan diri terserlah
Keperluan fisiologi telah lengkap
Kasih sayang memenuhi diri
Penghargaan seluruh dunia... apa lagi

Turunlah kelembah
Mudiklah ke hulu
Maslow untuk semua
Rampaslah keseronokan mereka
demi keperluan kami.....

SELAMAT HARI MALAYSIA

Hari ini 16/9/08 kita menyambut Hari Malaysia yang ke 45 yang penuh bersejarah.

Puluhan ribu rakyat pelbagai bangsa memenuhi Stadium MBPJ Kelana Jaya dengan mengibarkan jalur gemilang.

Hujan yang turun sejak petang berhenti tepat pada waktunya menyaksikan gema azan berkumandang menandakan waktu berbuka telah tiba dan keharmonian Malaysia amat terasa. Aku bangga menjadi rakyat Malaysia yang saling memahami perbezaan masing-masing namun bersatu menentang kezaliman dan kebobrokan.

Apa yang amat dibanggakan ialah bila mana mahkamah syariah akan diletakkan di tempatnya dan insyaallah langit baru akan muncul dan memayungi kita dengan penuh bercahaya.

Kibarkan jalur gemilang bersama orang-orang yang mengibarkannya...............

1.00 am

Monday, September 15, 2008

Motivate ourselves before motivating others

7 Secrets of Success.
I found the answers in my room

1. ROOF said: Aim high

2. FAN said : Be cool

3. CLOCK said : Every minute is precious

4. MIRROR said : Reflect before you act

5. WINDOW said : See the world

6. CALENDAR said : Be up-to-date

7. DOOR said : Push hard to achieve your goals


thanks to Puan Fuziah Salleh ( MP of Kuantan )

Saat Cinta Bertasbih




15/9/08 12.45 pm

Saat Cinta Bertasbih - Tribut Untuk Tuan Guru

Mengapa memilih tajuk ini sebagai nukilan tengahari 15 Ramadhan ?

Kita telah berada dipertengahan bulan Ramadhan , maka kita hanya mempunyai separuh masa yang kedua untuk mendapatkan gol kemenangan. Lantas hari ini, dikira sebagai masa rehat maka kita sepatutnya diingatkan dan dipandu semula oleh seorang jurulatih supaya sepanjang permainan babak kedua nanti adalah lebih baik daripada babak pertama. Apa kaitannya dengan Tuan Guru?

Mengingatkan kembali 18 tahun yg lalu , seorang insan yang telah mengangkat sumpah sebagai MB bagi negeri Kelantan dan Alhamdulillah kekal sehingga ke hari ini.

Apakah perubahan yang Tok Guru bawa ? Retorik semata- mata?

Jika berpeluang ke negeri Kelantan , silalah membaca billboard apa yg berlaku sepanjang 18 tahun beliau mengetuai negeri dan bandingkan apa yang tidak dituruti oleh Kerajaan Pusat. Bukan untuk menyalahkan mana-mana pihak , apa yang baik mesti diikuti dan ditiru, kerana kita hidup dengan mengikut dan meniru dari junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Kenapa Islam mesti memerintah ? Cubalah melawat Kelantan , lihatlah bagaimana iklan Pasaraya Billion yang tertulis "Basahilah lidahmu dengan Quran". Bukankan Islam ini agama nasihat dan menasihati? Mengapa Billboard AMBank dapat ditutup rambut tiga warganya yang menjadi tumpuan orang lalu lalang, retorikkah tindakan ini ? Alangkah sayangnya jika kita biarkan syiar Islam ini yang dianggap retorik akhirnya tewas kepada kononnya modernisasi yang tidak menjanjikan keuntungan di dunia dan tidak mempunyai apa-apa bahagian di akhirat nanti.
Kalau hari ini , ramai bercakap tentang hubungan kaum, Tok Guru telah lama ke depan dengan mengatakan kita semua melayu, cina dan india adalah anak cucu tok adam, mesti saling kenal mengenal dan kembali mengadap tuhan yang satu melalui Islam.

Kita mesti ingat bahawa insan itu lupa dan lalai. Siapa boleh menjamin tiada manusia islam yang akan membeli nombor ekor dan toto jika setiap barisan kedai terdapat peluang khayalan dengan hanya RM1 kecil besar. Siapa boleh menanggung dosa orang islam yang mabuk di disco-disco jika dibiarkan bebas sebebasnya?

Inilah jasa Tok Guru kepada Islam. Janganlah kita anggap politik itu sentiasa kotor. Mendapatkan kuasa politik bermakna kita telah mempunyai ruang untuk menegakkan apa yang disuruh oleh Maha Pencipta.

'Saat Cinta Bertasbih' - terima kasih Tok Guru , jika hari ini sipencuri dikenakan hukum hudud, sudah tentu kawanku tidak akan kehilangan laptopnya. Kita yakin dengan janji Allah. Perjuangan kita belum selesai, nasihatilah kami dengat bait-bait mu kerana kami amat merindui suaramu di setiap pagi jumaat. Pandulah kami sehingga kehujung nyawa.

Sunday, September 14, 2008

Renungan di Malam Isnin

14 ke 15 sept 08 11.58 pm

Isnin- Ramai orang anggap sbg manic monday

Ithnin - ejaan lama bagi hari isnin , nama seorang rakan yg pernah dikenali dulu

Isnin- Nama singkatan sahabat Ismail bin Senin, lama tak ketemu

Isnin- nombor 2 dalam bahasa arab , betulke ustaz noruddin ( guru bahasa arab di sekolah dulu)

Isnin- Hari lahir ku memang jatuh pada hari ini

Isnin- Akhbar Harakah dua kali seminggu diterbit pada hari ini

Isnin- 15 september 2008 - ramai dijangka hadir ke stadium MPPJ , Kelana Jaya

Isnin- 12 Rabiul awal tahun gajah , lahirnya penyelamat manusia , muhammad SAW

Itulah renungan sekadar renungan

Kisah Penjual Tempe

14/9 (Ahad)
Sekali lagi masa siang digunakan untuk mengenali Bandaraya KL, kali ini IKEA, The Curve menjadi pilihan , fuh! Ramai orang , beratur utk membayarpun memakan masa 45 minit. Rupanya kuasa membeli orang kite masih ada cuma nilainya mungkin agak rendah. Mengapa demikian? Kalau nak diperhatikan, kebanyakannya di IKEA hanya membeli benda2 kecil dan murah.

Hujan amat lebat dgn guruh yg kuat menjadikan KL hari ini agak suram bermula pkl 4 ptg. Apa nasib peniaga di Jalan Raja Alang ? Itulah yg dikatakan rejki, jgn sombong dgn pelanggan ramai, Yang Esa mampu buat apa sahaja, ingatan untuk kita semua.

Mengapa tempe menjadi tajuk? Singgah sekejap di Jalan Raja Bot, murah sey tempe RM2 dapat 3 bungkus. Mesti best orang kampung makan tempe goreng campur ikan bilis goreng pedas. Selera berbuka puasa pun jadi lain, bolehla tampung seminggu ni .

Siapa pernah baca cerita makcik jual tempe? sedih dan pilu namun itulah, kalau dh ditakdirkan rejki, gtak kemana? Tempe yg belum masak pun ada juga dicari orang.

Mlm tadi , ada juga tawaf jln TAR dan Raja Laut, dgr khabar ada MP Umno nak masuk PAS, golap jer nampak pejabat PAS, memang sah khabar angin. Apa pula citer lilin di bukit damansara mlm nanti?

Sekarang pukul 7 pm, sebentar lagi semua umat islam malaysia akan berbuka puasa, hari ni, nasi beriani restoran kari kepala ikan jln yap kwang seng jadi pilihan.

Selamat Berbuka Puasa dan selamat berterawih.

siapa yg belum tahu , tambang bas ke KB RM 41.00

Sehari di Kuala Lumpur

Diari Sabtu 13/9/08 di Bandaraya Kuala Lumpur. Alangkah panas nya Ramadhan ini. Orang ramai berpusu-pusu mencari persiapan hari raya.
Lihatlah suasana di Jalan Mesjid India selepas solat zohor . Jauhkan diri anda dari tempat ini dihujung minggu , semoga anda semua selamat dari dahaga dan lapar yg keterlaluan dek panasnya suhu

SOGO nama yg begitu gah suatu ketika dulu dah jadi tak ubah bagai pasar tani, ramainya orang menyebabkan aircon yg terpasang bagaikan alat pemanas ketuhar, ratusan orang beratur di kaunter , apa salahnya ditambah kaunter macam kat Giant atau Tesco, Kasihan melihat kanak2 yg kepanasan dan itulah meriahnya SOGO sale , beli jangan tak beli
Kalau dah sampai KL di bulan puasa, jalan Raja Alang mesti dijengah kerana inilah antara pasar ramadhan yg keluar tv dan surat khabar saban tahun, tak der sangat yg spesial, cuma namanya yg tersohor seantero , kalau teringin sangat nak cari kueh, blehlah beramai-ramai ke sini, sambil menunggu giliran ambil bubur lambuk masjid kg baru yg sebaris dengannya. Apa akan jadi jika GABEM(kalau tak silap) yg khabarnya nak bangunkan kg baru, so perubahan itu mungkin akan menghilangkan kemeriahannya , who knows?

Setelah begitu lenguh berjalan, tibalah masa untuk berbuka puasa, memilih nasi kandar sebagai juadah amat berbaloi, Pelita Nasi Kandar menjadi pilihan ( berdekatan Ampang Point). Ramainya orang sampaikan nasi beriani seperiuk dah tersambar. Alhamdulillah! Semua selamat, yang penting sehari di Kuala Lumpur menjadi satu lagi peristiwa kenangan, semua dicuba , dari monorel ke LRT STAR ke PUTRA sampai ke KLCC terus ke KL Sentral, wow! Inilah Kuala Lumpur yg menjadi nyanyian dan siulan Dlloyd dan Alleycat, apatah lagi Chow Kit Road tetap seperti dahulu ,cuma orangnya telah berubah, dari dikir barat telah bertukar kepada musik jaipong, itulah senario sehari di KUALA LUMPUR.
Sambil berbuka dapat juga menonton seketika Liv vs MU , apa keputusannya. Liv 2 MU 1


bye 1.06 am 14/9

Saturday, September 13, 2008

Sembahyang Hajat & Protes Senyap

Salam- 13 /9

Ada 2 cadangan yg telah saya simpulkan daripada sebahagian rakyat Malaysia pada hari ini dalam usaha menamatkan keributan dan kekeliruan kerana di sini rakyat biasa lebih ramai dari ahli politik , apa yg rakyat tidak tahu , apa yang ahli politik tahu, semua ini membingungkan

Kenapa 3 Di ISA kan juga membingungkan rakyat.....

Cadangan 1- Sembahyang hajat (memohon Allah bukakan kebenaran supaya kita akan kembali aman dan bersama menuju hidup yg lebih harmoni

Cadangan 2- Protes Senyap (jangan layan apa yang diberitahu / dibaca / didengar kerana musim berbohong belum habis lagi) .

Friday, September 12, 2008

Al kisah Legend Hotel dan Pak SheikhJums


Hari ini 12/9 /08 , menerima jemputan untuk berbuka di Hotel Legend dan menikmati juadah ala jepun , kalau dah free tu , tentu ada udang sebalik mee. ]

Puhh! hebatnya tawaran yang diberikan untuk menjadi ahli ...anda tahu berapa ?

RM 2x,xxx.xx selama 25 tahun... kira ok la.

Baru aku tahu rupanya hotel ini, anak Goh Tong punya.

Overall, nice place to break fast.

Hari ni sekali lagi aku berbelanja .. beli buku politik lagi.. Kali ini jeng jeng jeng ....

"sodomi, bontoti, al-liwati - dunia belum kiamat 2

siapa penulisnya ? lihat foto di atas dan a photo is better than thousand words

Selamat bercuti hujung minggu kepada semua , gunakan masa dgn sebaik mungkin dan hidup ibarat roda , jika di atas , kita lah raja, jika dibawah , jangan membantah, why?
jgn biar konflik menguasai diri kita

Thursday, September 11, 2008

Terima Kasih Villa Putra

Menerima jemputan rakan dari Villa Putra untuk berbuka puasa dan berterawih bersama-sama.

Alhamdulillah, terasa macam zaman under graduate, life is about doing things happily with good friends.

Thank you Bd, Cro,Lau,Berry and Jan for your kindness.

Teruskan semangat ukhwah dengan saling percaya dan bertoleransi, tiada siapa yang mampu untuk hidup bersendirian kerana kita semua tidak sempurna.

11.34 pm - 911 ( Politic is the art of the possible)

Antara ajehe, kris-mutiara & tukartiub

After Permatang Pauh, is 916 an opportunity of change
Memulakan tulisan dengan memetik frasa di dalam buku oleh tukartiub ' Keganasan, Penipuan & Internet (hegemoni media daulah pecah), "saya merayakan alam siber. Dalam blog saya adalah wartawan, penyunting, penerbit, pencetak dan pengedar. Inilah keagungan blog tanpa gangguan dan saringan" . Hari ini timbul rasa bangga kerana dapat bersama merasai kehidupan seorang blogger yang ibarat wartawan, kadang menulis berita, rencana, mengupas, mengulas tapi yang penting tanpa editor yang merosakkan ilham (emergence) yang datang dengam meminda mengikut warna kepunyaan diri.
Apa yang berlaku hari ini , menjadi bahan 'first hand' dan permulaan ini sangat baik dan yang penting dapat mendengar sendiri dari tukartiub yg selama ini mampu dihayati penulisan semata-mata.

Tidak penting sebanyak mana perbezaan umur, pegangan, mazhab atau apa saja jika perbezaan itu yang dicari tapi dengan hanya satu persamaan , kita dapat melangkah bersama ke arah satu matlamat jitu , kembalikan apa yang menjadi hak rakyat dan kita akan melihat rakyat akan terus bangkit menuju kecemerlangan.

Dari mendengar ceramah dan kini mengikuti forum bukan suatu yang asing jika kita ingin menuju ke masa depan yang cerah, biar kita berbicara daripada menahan tanpa bicara; biar kita berhadapan daripada lempar batu sembunyi tangan; biar kita melulu daripada menahan pandangan bisu; biar kita rebah daripada mengaku kalah; biar kita dikutuk jangan kita melutut; biar kita merangkak jangan kita buat-buat pekak kerana ini semua akan menjadikan kita lebih matang kerana hari mendatang mempunyai pelbagai cabaran yang tidak kunjung padam.

Ayuh, sinsingkan lengan bajumu, lipatlah kaki seluarmu, kita mengatur derap langkah, biar bulan ramadhan yang suci ini kan menjadi saksi bahawa jika berubah, kita juga turut melangkah, jika menjadi, kita juga sama menjadi paksi, jika berjaya, kita juga ada bersama malah jika tewas kita juga turut sama menggalas.

Buatlah yang baik pada manusia kerana Allah ......sekian 1.30 am 11/9 . terima kasih sahabat

Tuesday, September 9, 2008

Kenali kawan anda di sini

Anda tidak perlu menjadi rakan friendster, tagged, facebook atau hi5 jika anda adalah sahabat rangkaian kawan- kawan saya di bawah...

Yang pertama ini seorang sahabat yang telah lama berkawan dengan saudara saya dan berkebetulan menjadi sahabat saya pula. Berasal dari sebuah negeri di selatan tanah air dan mempunyai inner drive yang kuat, sebab itulah dia menjadi sahabat saya he he he.

Tidak berapa suka untuk mengikut peraturan secara membabi buta kerana apa yang dilakukan adalah hasil daripada keinginan diri yang kuat untuk berjaya. Mempunyai cita- cita untuk berhijrah ke institusi lain daripada sekolah jika mempunyai peluang.

Mempunyai idea yang banyak dan terbuka dan doa saya agar sahabat saya ini akan mencapai self-actualization dalam masa yang terdekat sesuai dengan pengorbanan yang telah dilakukan selama ini.

Buat sahabat saya ini, maaf jika kata-kata ini terdapat sesuatu yang menyinggung perasaan anda.........

Ini sahabat ana dari AG2 yang telah bersama sejak ogos 2007. Jika mereka juga sahabat anda atau pernah menjadi sahabat anda, maka inilah peluang untuk anda kembali menjalinkan hubungan silaturahim supaya kenangan lalu akan kembali terjalin

Cuba teka di mana mereka sedang berada? Hotel Makkah? Hotel Madinah? Yang jelas terpancar cahaya Ramadhan di dahi sahabat- sahabat saya ini.

Saya akan merindui detik- detik bersama mereka apabila kami semua kembali ke lapangan masing- masing. Ada yang akan kembali ke kebun, ada yang turun semula ke laut dan ada yang mulakan program teknologi maklumatnya. Yang penting semua mereka nampak begitu ceria dan nombor bertuah mereka ialah 4395.

IPK : Refleksi 8 (Interpersonal skills)

Dalam masa dua minggu ini saya ingin meluahkan rasa syukur kepada Allah SWT mungkin dengan keberkatan Ramadhan Al Mubarak , saya cuba menilai kembali apa yang dipelajari selama ini dalam YXGA 6105. Sukar digambarkan kegembiraan bila terbuka hijab akibat kelemahan diri saya sendiri selama ini. Mungkin tahap perkembangan saya di IPK masih di peringkat bawah yang menyebabkan saya hanya memahami apa yang dibincangkan di dalam kelas dan berfikir selaras dengan konteks pembelajaran semasa sahaja. Sejujurnya , bila saya melihat balik kandungan buku Glickman et.al. bermula satu bab ke bab yang lain barulah saya dapat mengaitkannya dengan penyeliaan yang dibincangkan sehingga ke hari ini.
Apa yang telah dibincangkan setakat ini rupanya masih dalam konteks pra syarat (prerequisites) sebagai seorang penyelia iaitu pengetahuan dan interpersonal. Manakala pra syarat seterusnya iaitu kemahiran teknikal masih belum dibincangkan. Bagi saya walaupun cara perbincangan yang tidak tersusun telah berlaku tetapi tidak timbul masalah untuk memahaminya kerana saya yakin bahawa penghayatan saya telah berkembang tumbuh dalam konteks penyeliaan yang berasaskan kepada ‘developmental approach’.
Dalam konteks kemahiran ‘interpersonal’ pula, perkaitannya adalah sangat rapat dengan memahami perkembangan guru sebagai orang dewasa (bab 4). Perbincangan hari ini melibatkan empat pendekatan iaitu ‘non-directive’, ‘collaborative’, ‘directive informational’ dan ‘directive control’. Bagaimana seorang penyelia hendak memilih penggunaan pendekatan adalah bukan terletak pada diri penyelia tetapi dengan melihat kepada guru yang diselia berdasarkan kepada tahap perkembangan mereka. Pengetahuan penyelia tentang bagaimana guru sebagai orang dewasa belajar, tahap perkembangan mereka dari segi kognitif- ego, moral, konsep dan sebagainya akan menentukan pendekatan yang sesuai bagi menjamin kesinambungan kerana penyeliaan berkait dengan perubahan dan anjakan paradigma. Jika ini tidak berlaku maka kita boleh katakan bahawa penyeliaan belum berlaku. Inilah yang membezakan antara penyeliaan dengan penilaian atau pencerapan.
Saya sangat bersetuju bahawa ramai nazir yang datang ke sekolah bertindak sebagai pemeriksa yang menilai guru dan proses ini tidak berkaitan dengan penyeliaan. Ia tidak bercirikan ‘school-based’ dan adalah lebih baik jika penyelia formal di sekolah dipilih mewakili jemaah nazir kerana mereka lebih mengenali siapa guru mereka dan pengupayaan (empowerment) yang menjurus kepada serampang dua mata ini bagi saya akan mampu membawa kepada perubahan dan penambahbaikan ke arah mencapai sekolah yang berkesan.
Apabila platform penyeliaan saya mula menuju ke arah kolaboratif secara sedar dan faham maka saya menganggap apa yang ideal sebelum ini akan menjadi realiti yang mampu mengubah kepercayaan (belief) yang telah menebal dalam diri masing- masing. Persoalannya, adakah saya masih berada dilandasan yang betul kerana perjalanan yang semakin jauh akan menyukarkan perjalanan balik ke pangkal jalan. Bagaimanapun semua ini menjadi motivasi untuk mencapai kepuasan diri sebagaimana diperkatakan oleh Maslow dan Herzberg’s.

Monday, September 8, 2008

Pensiangan - Salinatan

Kerusi Parlimen Pensiangan dikosongkan oleh Mahkamah- Tajuk Berita
Berada di persimpangan pensiangan sebelum bermudik ke kg salinatan

Inilah anak-anak sekolah salinatan. Adakah mereka bersaing di atas padang yang sama rata dengan rakan seumur mereka di kuala lumpur atau di kota kinabalu




Teringat Feb 08 bila rombongan kami ke Daerah Pensiangan dan terus bermalam di Salinatan. Indah sungguh suasana di sana , damai terasa melihat jernihnya air sungai sambil mudik kehulu bermula dari Kuala Salong.



Siapa sahaja yang menjadi MP bagi Parlimen ini seharusnya mengambil berat dengan keadaan rakyat yang hanya mengharapkan kesempurnaan hidup asas tanpa meminta untuk memiliki sebuah kapal layar ataupun jet peribadi



Anak- anak pensiangan dan salinatan masih terlalu mentah untuk melihat pendidikan bertaraf dunia, apatah lagi aspirasi mereka terlalu jauh berbanding ekspektasi pendidikan di negara ini.


Tahniah untuk para guru yang sanggup untuk bersama mereka, teruskan usaha anda, jangan undur, ingat janji kita untuk berkhidmat di mana sahaja. Lokasi bukan masalah, keinginan yang kuat akan melahirkan generasi pendidik yang cemerlang yang sebenarnya mampu membawa negara ke peringkat dunia.


Terima kasih pensiangan-salinatan , kami merindui mu...

Sunday, September 7, 2008

Harapan & Realiti

foto 1
Suasana mendung yang menggambarkan keperitan rakyat Malaysia dengan kenaikan harga minyak dari RM 1.92 kepada RM 2.55 sen seliter. Pihak kerajaan mendakwa kenaikan harga minyak di pasaran dunia menyebabkan kerajaan terpaksa menaikkan harga minyak dan mungkin membantu menaik tarafkan pengangkutan awam supaya kos petrol dan diesel yang meningkat dapat dikurangkan. Rakyat berharap agar kerajaan akan mengotakannya kerana rakyat tidak faham mengapa sebagai negara pengeluar minyak kita menjadi miskin apabila harga minyak meningkat...


foto 2

Setelah DSAI berjanji untuk menurunkan harga minyak jika memerintah, sekali lagi rakyat berharap agar kata ini dikotakan. Rakyat telah memberikan kepercayaan kepada beliau melalui kertas undi yang dipangkah di PRK Permatang Pauh. Kali ini harapan semakin cerah kerana kecuali media arus perdana, rakyat dapat menyaksikan tsunami besar seakan sedang menuju kesini. Suasana juga agak cerah bila kerajaan menurunkan harga minyak sebanyak RM 0.15 kerana kerajaan memang sentiasa memikirkan kesejahteraan dan kebajikan rakyat yang selama ini menganggap mereka sebagai pembela dan pejuang rakyat. Jika mereka terlalu kaya adalah kerana mereka pemilik harta kekayaan yang ada dalam negara.


foto 3
Rakyat masih berharap agar berlaku satu perubahan dalam negara menjelang 16 september. Kenapa? Rakyat berharap agar kerajaan yang ada dan yang menanti sama-sama bekerja keras untuk kebajikan mereka. Persaingan yang berlaku akan membuka mata semua pihak bahawa negara ini milik rakyat dan setiap penduduk negara ini mempunyai hak untuk menikmati kemajuan yang ada. Jangan berdolak dalik dengan mainan kotor untuk mengekalkan kuasa atau mendapatkan kuasa, cerah di langit bukan kerana sedarnya kerajaan yang ada pada hari ini atau munculnya seorang pemimpin sarwajagat tetapi dek kesedaran rakyat bahawa negara ini milik kita semua dan kita berhak meminta dibebaskan SPR, BPR dan segala R daripada belenggu mana mana pihak. Padang biar rata , rakyat akan tentukan kerana kita telah memilih lunas demokrasi. Andai demokrasi telah gagal, jangan salahkan rakyat kerana kerajaan demokrasi adalah kerajaan rakyat dari rakyat untuk rakyat


Saturday, September 6, 2008

Kesan Pincang Laku Pengetua Terhadap Guru.

Tajuk
Kesan Pincang Laku Kepemimpinan Pengetua Terhadap Guru
Oleh
Abdul Ghani Abdullah, Aziah Ismail & Tang Keow Ngang (2008)
Satu ‘Critique’
Kajian yang telah dijalankan ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti trait- trait kepemimpinan yang dikatakan sebagai pincang laku, menjelaskan kesan pincang laku terhadap guru dari segi psikologi, fizikal dan prestasi dalam bilik darjah dan sekolah. Kajian ini juga bertujuan untuk membina model pincang laku kepemimpinan dan kesannya terhadap guru mengikut konteks Malaysia. Penyelidik berharap agar pendekatan kualitatif yang digunakan dengan teknik persampelan ‘snowball’ akan menjawab objektif yang telah dinyatakan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat tiga tahap pincang laku kepemimpinan sekolah iaitu awal, sederhana dan kritikal yang mewakili tahap pincang laku yang memberikan kesan kepada guru dari segi fizikal dan emosi. Pincang laku ini juga telah membawa kesan kepada organisasi sekolah itu sendiri dan juga kepada pendidikan negara secara keseluruhan.
Kajian ini adalah sangat bersesuaian dan bertepatan dengan konteks pengurusan dan kepemimpinan pendidikan yang sentiasa berubah serta memerlukan penambahbaikan dan penyesuaian daripada apa yang diperolehi oleh penyelidik dalam bidang pengurusan kerana institusi pendidikan adalah berbeza dengan bidang pengurusan yang lain terutama yang bermatlamatkan keuntungan. Sebagai contohnya, kepemimpinan instruksional dan penyeliaan dalam pendidikan memerlukan pendekatan dan penyelidikan yang berbeza berbanding teori pengurusan dan kepimpinan bidang lain yang ada pada hari ini. Oleh itu, apa yang dilakukan oleh Abdul Ghani et.al. merupakan satu usaha yang patut dipuji dan dihargai melalui perbincangan dan tindakan selanjutnya supaya usaha mereka tidak sia- sia dan dapat membantu ke arah peningkatan kualiti kepemimpinan pendidikan terutama di sekolah- sekolah di negara kita.
Pincang laku pengetua dalam kajian ini telah menjadi asas kepada ulasan dan kupasan ini tanpa memberikan komen secara terperinci terhadap setiap maklumat yang diperolehi daripada kesemua informan kerana penyelidik tidak menyatakan secara jelas tahap hubungan di antara pengetua atau guru besar dengan individu yang terlibat sebagai informan. Oleh yang demikian, adalah sukar untuk mengandaikan setiap tindakan yang dilakukan oleh pengetua mereka adalah sebagai pincang laku pengetua.
Pincang laku yang berlaku dalam kajian ini boleh dikategorikan kepada beberapa faktor yang menjadi penyebab kepada tindakan- tindakan oleh pengetua dan guru besar yang terlibat. Faktor yang pertama yang boleh dikaitkan dengan pincang laku ialah tiada perkongsian misi dan visi sekolah di antara pemimpin sekolah dengan warga sekolah terutamanya guru- guru. Ini menyebabkan berlaku salah faham di antara kedua- dua pihak sama ada dari segi pengurusan dan juga pengajaran. Akibatnya, guru tidak berkongsi dengan kepemimpinan sekolah mengenai apa yang telah dirancangkan. Dalam konteks perancangan strategik, setiap pelan tindakan dan pelan operasi pihak guru adalah tidak bertepatan dengan apa yang dirancang oleh pengetua maka kesannya adalah berlakunya tingkah laku pincang seperti yang didapati dalam kajian.
Faktor yang kedua adalah sejauh mana pengetua dan guru besar ini mempunyai pengetahuan tentang teori kepimpinan dan pengalaman dalam memimpin organisasi terutamanya di sekolah. Ini adalah kerana ramai di antara guru yang dilantik ke jawatan tersebut berdasarkan kepada kekananan mereka dalam kerjaya. Oleh itu, mereka tidak dapat menjalankan tugas dengan sebaik mungkin terutama dari segi memenuhi kehendak staf sebagai ahli dalam organisasi dan pada masa yang sama untuk memastikan matlamat organisasi dapat dicapai. Persoalan yang timbul di sini apakah teori kepemimpinan yang mereka gunakan dan adakah mereka telahpun didedahkan dengan kursus- kursus yang sesuai dengan tugas mereka sebagai pemimpin sekolah. Pincang laku yang berlaku dipercayai akibat kurangnya pengetahuan mereka untuk memimpin sesebuah organisasi berdasarkan kepada teori- teori kepimpinan yang sesuai.
Faktor yang ketiga yang menyebabkan pincang laku pemimpin sekolah adalah kerana kurangnya kebebasan kepada mereka untuk memimpin sekolah. Mereka terlalu terikat dengan arahan dan pelbagai peraturan yang wajib dipatuhi dari pihak ‘stakeholders’ terutama daripada Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM), Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Pejabat Pelajaran Daerah/ Gabungan (PPD/PPG). Semua arahan ini mempunyai tempoh perlaksanaan dan kekangan ini menyebabkan mereka sentiasa rasa tertekan dan membawa kepada tingkah laku yang pincang terhadap guru. Ini merupakan satu karenah birokrasi yang bertujuan untuk menyeragamkan sekolah- sekolah di bawah sistem berpusat seperti negara ini tetapi dari sudut yang lain telah membawa kepada tekanan kepada warga sekolah sehingga berlakunya pincang laku sama ada di sedari ataupun tidak. Mungkin dengan adanya sekolah kluster yang memberikan autonomi kepada sekolah yang dilihat akan mengurangkan karenah birokrasi dan pincang laku akan dapat dielakkan.
Apa yang berlaku di antara pemimpin sekolah dan guru berdasarkan dapatan kajian ini berpunca daripada ketiga- tiga faktor di atas. Apabila semua warga sekolah berkongsi dalam menetapkan misi dan visi sekolah maka setiap tindakan yang dilakukan sama ada oleh pengetua dan guru adalah menjurus kepada pencapaian perancangan strategik sekolah yang telah dibina bersama. Dengan itu pincang laku ini akan dapat dielakkan dan masing- masing memahami tugas dan peranan mereka. Apabila pemimpin sekolah mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang teori- teori kepimpinan yang boleh digunakan maka setiap pendekatan sama ada direktif, kolaboratif ataupun non- direktif adalah sesuai dengan individu yang ada dalam organisasi. Oleh yang demikian, tidak akan timbul pincang laku pengetua kerana jauhari telahpun mengenal manikam. Apabila pengetua diberi kebebasan atau autonomi untuk memimpin dan menentukan hala tuju sekolah maka warga sekolah berpeluang untuk menikmati peringkat ‘self-actualization’ dalam teori Maslow. Setiap kerja yang dilakukan adalah untuk memenuhi kepuasan diri masing- masing dan ini akan dapat mengelakkan pincang laku pengetua terhadap guru- guru yang melakukan tugasan tanpa tekanan daripada mana- mana pihak.
Dalam konteks penyelidikan yang telah dijalankan, kita akan mendapati bahawa kekuatan kajian ini adalah kerana pendekatan kualitatif yang digunakan telah membantu mereka untuk mendapatkan data yang lengkap bagi memenuhi tujuan kajian dilakukan. Teknik persampelan ‘snowball’ memberikan keyakinan kepada informan untuk meluahkan apa yang berlaku kepada mereka. Dengan itu, setiap informan yang terlibat telah terpanggil untuk memberikan respon yang sesuai dengan tujuan kajian penyelidik. Kebebasan yang diberikan melalui soalan temubual secara ‘open-ended’ dan tanpa bersemuka menggalakkan kepada jawaban yang lebih terbuka.
Apa yang menjadi kelemahan dalam kajian ini adalah kurangnya maklumat mengenai pengetua atau guru besar tentang pengalaman dan pengetahuan tentang kepemimpinan yang ada pada mereka kerana kedua- dua ini akan mempengaruhi tindakan yang dilakukan oleh pemimpin sekolah terhadap guru mereka. Jika maklumat ini diperolehi maka pincang laku yang dikatakan oleh guru- guru di bawah pimpinan mereka ini akan dapat dianalisiskan dengan lebih terperinci.
Kesimpulannya, penyelidikan ini mempunyai kekuatan dan kelemahan yang boleh dimantapkan lagi namun dapatan kajian menunjukkan bahawa dalam konteks negara kita, pincang laku pengetua adalah disebabkan faktor luaran yang boleh dielakkan dengan melakukan perubahan dalam sistem pendidikan yang sedia ada dengan mengurangkan karenah birokrasi, pengupayaan kuasa yang lebih kepada pimpinan sekolah dan pemilihan pengetua atau guru besar yang berkaliber untuk menerima tanggung jawab.



Amalan Baik Untuk Sel Fikir Otak


Alhamdulillah saya ingin berkongsi dengan rakan pembaca ttg bagaimana kita hendak meningkatkan kapasiti sel berfikir dalam otak....


yang pertama,


jadilah blogger kerana untuk menulis walaupun sepatah ayat memerlukan pemikiran yang akan menggalakkan sel-sel otak kita untuk bekerja dengan aktif, dan prinsip sel otak dan sel otot adalah sama : ALL OR NOTHING...(tanya cikgu fizik anda masing-masing)


yang kedua,


jadilah penulis buku geografi, kerana untuk menghasilkan buku geografi tidak boleh fikir ala kadar dan reka-reka nanti silap pulak waktu berbuka puasa dan imsak, habis rosak amalan umat islam... silap tulis pasal pembalakan akan merugikan bisnez pelabur yang silap maklumat ..pertanyaan kanjut , sila hubungi seorang guru kat shah alam yg lebih mahir


yang ketiga,


sambung belajar dan pastikan assignment banyak yang perlu disiapkan dalam masa 2 hari, tanpa ada contoh senior.. anda akan dapati sel otak anda akan berfikir mutaligat, lepas tu hard disk pula rosak, anda kena tulis sekali lagi sebab tak back up dalam mana2 thumb drive ... moralnya, kalau dah siap , sila bagi kawan2 sedut , kalau rosak, minta balik drp kawan-kawan


yang keempat,


main t_ _ _ ed.com yes or no, lepas tu suruh partner kat rumah baca email, lepas tu dia akan merajuk.... (lu fikirla sendiri)


semoga anda semua akan memperkembang sel sel otak dan otot anda........
kerana jangan sampai orang kata badan jer besar...he he

Friday, September 5, 2008

SMS yang mana satu?


(jenazah Pak Samad sedang dibawa ke van untuk ke tanah perkuburan bukit kiara)

Hari ini dua sms di terima

1. SMS solat jenazah Allahyarham Pak Samad di Mesjid UIA

2. SMS parti komponen BN isytihar masuk PR


Alhamdulillah bergegas ke PJ /seksyen 17 dan sempat bersolat jumaat dan bersama- sama memohon semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya.. Amin


Walaupun ku tidak begitu mengenalinya, tetapi atas rasa semangat untuk bersama dalam kerja agama , setiap sms yg diterima , insyaallah akan dilayani.


Tapi, sms kedua ni, bukan aku yang mampu tentukan...


pukul 3 pm, rasa berdebar tetapi sayang tiada khabar gembira buat sementara waktu...


PM ada bersama di mesjid UIA, dalam hati berkata, seminggu, dua minggu, tiga minggu , tiada siapa yang tahu sama ada Pak Lah tetap sebagai PM ke 5 atau berganti sebagai ketua pembangkang

Thursday, September 4, 2008

C H O G M, do you still remember the acronim ?

By R.S.N. MURALI
KUALA TERENGGANU: The Education Ministry revealed that about 35% of teachers teaching Science and Mathematics in schools nationwide have been found to lack a good command of the English language.
Deputy Education Minister Datuk Razali Ismail said such a setback in the teaching profession was discovered during surveys conducted in schools that were selected randomly, to gauge the standard of teachers who are tasked to teach both the subjects in English.
"Teachers who were tested were found to be less proficient in the language and were found to be unable to express the right teaching methods so that students could easily comprehend," he said here on Thursday.
He said students were found to have the potential to grasp the language promptly but these teachers were unable to coach them.
"This situation would actually be negative to the students who would be unable to acquire the contents of both the subjects," he said.
Razali said the survey also divulged these teachers’ lack of enthusiasm and dedication to enhance their command in the English language.
The Government, he said, had provided all types of assistance to these teachers to improve their command of English, including monetary facilities to reference books and tuition classes.
"We found that teachers used these monetary aids provided by the Ministry for other unrelated purposes," he added.
Razali said the Ministry will continue to conduct intensive classes, including sending the teachers overseas so that they achieve a better proficiency in the English
language.

Now, guys! you have a chance to go for CHOGM (Cheap Holiday On Government's Money)

Mengingati sept 98

-Aku baru selesai berjoging di sebuah perkampungan kecil yang jauh beratus-ratus km dari bandar Sibu.
-Restoran Awang Radin, macam biasa menjadi tempat memperagakan otot - otot kecil kami sambil meneguk sirap bandung
-Berita jam 6 telah menyiarkan kisah DSAI. Tergamam dan terkejut dengan apa yang berlaku
-Pulang bercuti ke kampung , singgah di kuala lumpur
-turut serta memanjat pagar di bukit damansara untuk melihat suasana di rumah DSAI, lautan manusia memenuhi setiap inci kawasan
-gugurnya seoramg tpm sebelum menuju ke puncak

hari ini , sept datang lagi
-lokasi telah berubah, dari bukit damansara ke bukit segambut
-aku masih berjoging dalam usia 10 tahun lebih dewasa
-aku masih menonton berita jam 6 dari stesen yg sama cuma bermenterikan sabree chik
- Otot telah bertukar menjadi lemak yg menunjukkan usaha semakin berkurangan
- Sedekad berlalu, kini DSAI kembali lagi
-Rakyat menunggu setia
-apa yang bakal terjadi nanti......... apakah sejarah itu peristiwa benar yg berulang-ulang?
-maka kita akan lihat ulangan 98 atau kita bina sejarah baru yang akan menjadi teladan kerana tidak Allah jadikan kisah Firaun dapat kita lihat pada hari ini supaya menjadi teladan untuk umat manusia

-Ya Allah ! Kami bersujud dan memohon padamu....

Wednesday, September 3, 2008

Ulasan dan Kupasan



Cuba anda perhatikan foto di atas- apa ulasan dan kupasan anda?
Bagi saya :
1. Dalam bulan pose ni, kalau takder hal penting, tak payah la pergi mana2, buat kuruskan pose
2. Kita hidup dalam negara yang berbilang kaum, tak der sapa yg menumpang, semua rakyat malaysia.(kalau tak puas hati , sila tanya orang dulu , pasal apa tanah dah tak jadi melayu)
3. Membaca ni bukan hobi semua rakyat malaysia...
4. Pengangkutan awam dah ok, orang tak ramai yg memerlukan... tak payah berdiri
5. Peluk dan tutup ni budaya melayu kot....
6. Selamat berpuasa untuk hari ketiga

Tuesday, September 2, 2008

JEJAK RAMADHAN





6.30 pm - kami bergerak ke Masjid Syayyidina Abu Bakar As Sidek , Bangsar




7.00 pm - Bersama bertahlil dengan para jemaah




7.20 pm - Beriftar dan solat maghrib




8.30 pm - Bersolat isyak dan terawih di Masjid Rahman , UM




Terasa kekuatan jiwa dipupuk oleh semangat tazkirah, terasa seperti berada di kampung halaman .




Insyaallah , ramadhan akan terus dijejaki , Lailatu Qadar akan ditunggui


Glickman : aku gelapmata

Supervision and instructional leadership : A Developmental Approach (2004)

Memahami Glickman secara "helicopter view".

Penyeliaan pengajaran adalah bermatlamat untuk menghasilkan sekolah yang sentiasa berkembang tumbuh yang menghala kepada sekolah berkesan. Untuk memahami buku ini , kita hendaklah melihat kerangka keseluruhan supaya kita tidak akan kabur dan menyebabkan kita tidak mampu untuk menjelaskan maksud yang sebenar untuk menunjukkan kefahaman kita yang mendalam.

Glickman menyatakan bahawa untuk menjadi penyelia yang berkesan, kita hendaklah mempunyai kefahaman yang mendalam tentang tiga perkara iaitu pengetahuan, kemahiran interpersonal dan kemahiran teknikal. Dalam bab 1 , penekanan adalah kepada konsep penyeliaan. Setelah memahami konsep maka Glickman telah membincangkan apakah pengetahuan berkaitan yang mesti dikuasai oleh penyelia iaitu dimana penyeliaan itu berlaku, kepada siapa ia berlaku dan untuk apa ianya diperlukan. Ini semua terkandung di dalam bab 2, 3, 4 dan 5 yang membincangkan tentang pengetahuan yang perlu dimiliki oleh seseorang penyelia. Di dalam bab 2 , Glickman membincangkan tentang sekolah , dalam bab 4, perbincangan adalah berkatitan dengan guru sebagai orang dewasa yang belajar dan bab 5 pula kita dibawa melihat pengajaran yang sepatutnya berlaku di dalam kelas.

Memahami keseluruhan bab 2 hingga bab 5 akan menjadikan kita telah menguasai satu pra syarat dalam penyeliaan.

(bersambung dalam perbincangan selanjutnya ..........)

Seindah memori lalu

Saya nak royat cerita sebuah kumpulan manusia

sedang belajar semata mata meningkatkan limu didada

telah setahun duduk bersama masa senang masa susah

tanpa mengira rupa dan budaya



Waktu belajar kita bersama tak kira apapun cara

menjana pengetahuan memahami tugasan

namun senyuman tetap semesra

walau apapun badai melanda



Usah dibuka pekung di dada

kau dan aku serupa saja

kita teruskan apa yang dicita

akhirnya kita dapat sarjana

- pakwar-

(indah sungguh saat membakar ayam di KLCC)

Antara Sunat dan Wajib

2 ramadhan- 8.51 am

Semalam umat islam kembali ke surau /masjid dan mana mana tempat berkumpul untuk menunaikan solat terawih setelah sekian lama tidak berjemaah isyak dan bersolat terawih. Apakah tahun ini akan menjadi satu rutin umat islam di malaysia yang hanya memenuhi surau dan mesjid di awalnya , berkurangan di pertengahannya dan kembali kepada asal di penghujungnya.

Kisah malam tadi amat menghantui diriku, setelah begitu asyik imam membaca ayat- ayat suci alquran dan menghabiskan dua rakaat, tidak ada makmum yang mampu untuk menjadi bilal sedangkan begitu ramai umat islam yang bersolat bersama-sama.

Jika kita merenung sejenak, adakah lagi umat yang akan memandikan mayat kita suatu hari nanti , adakah umat yang boleh menjadi imam sembahyang jenazah,apatah lagi membaca talkin dikuburan.

Jika kita semua menyerahkan fardu kifayah ini dengan menuding jari kepada orang lain, siapakah orangnya?

Jika kita hanya sekadar menjadi orang biasa , siapakah orangnya yang akan menjadi imam kepada kita semua?

Marilah kita bangkit kembali dan usah mengharapkan orang lain untuk menyembahyangkan jenazah ibu bapa kita, biarlah kita sebagai anak yang akan melakukannya kerana kita juga umat islam yang dituntut dengan fardu kifayah yang sama.

Jika kita sanggup untuk mengumpul wang untuk kebahagian anak- anak kita pada masa depan yang tidak pasti, mengapa kita tidak sanggup mengumpulkan untuk diri kita bagi kegunaan di alam yang baqa yang tiada siapa dapat menolong kita untuk membebaskan diri dari belenggu api nereka kecuali dengan amalan yang kita lakukan di dunia dahulu.